mandag 16. mai 2022

1001 godnatthistorier - 884. Historien om Syttende Mai

 

884. Historien om Syttende Mai

-          Hvilken dag er det i dag? Hvilken dag er det i dag, spurte fru Fantasia. Hun hadde ikke en gang tid til å sette seg ned.

-          Det vet jeg vel, sa M og så bort på bildet på kalenderen. – Det er Syttende Mai.

 

-          Det stemmer, sa Syttende Mai. - I dag er dagen alle barn venter på. Det er iskrem, kaker og alt det som barn liker. Dessuten har jeg sørget for at det er fint vær hele dagen. Det er ikke uten grunn at jeg heter Syttende til fornavn. Jeg er nemlig et primtall fordi jeg bare kan deles med 1 og meg selv. Tenk deg at du har sytten epler og de skal deles mellom fem personer. Det går ikke om du ikke har kniv. Skal eplene være hele, må sytten personer få ett eple hver seg eller du må ta alle eplene selv. Syttende Mai kunne selvsagt vært den 11., 13. eller den 19., men alle skjønner jo at det ikke høres bra ut. Det er bare Syttende Mai som er Syttende Mai, og det er altså meg.

-          Sannelig er du heldig, sa M, - men kan du fortelle meg hvilke planer du har for dagen?

-          Først vekker jeg Solfrid Sol, sa Syttende Mai. – Uten henne blir det ingen Syttende Mai. Det er noe alle vet. På forhånd har jeg bedt Skybert Sky om å holde seg unna. Verken han eller Regin Regn har noe å gjøre her i dag. De kan vente til den attende eller senere. Deretter vekker jeg alle barna. De som ikke allerede har en Syttende Mai-trompet, får en av meg. Det blir ingen skikkelig Syttende Mai uten at de som vil, har noe å blåse i som lager lyd. Dess sterkere lyd, dess bedre. Ingen får lov til å syvsove på dagen min.

-          Alle barn får lov til å spise så mye iskrem som de vil, fortsatte Syttende Mai. – Om de begynner å fryse, kan de få varme pølser. Det hjelper bestandig når man hakker tenner. Tenner som hakker er dessuten mye bedre til å bite i varme pølser. Det sier seg selv. Først iskrem, så varme pølser. Er det noen som blir tørste, kan de drikke julebrus. Den er rød og fin. Den mangler bare en merkelapp som sier at det er Syttende Mai-brus. Det er bare det at julebrusen er pakket bort lenge før vi kommer til mai måned. I mai er det Eventyrbrus som gjelder. Dette må vel fru Fantasia kunne gjøre noe med? Nå har vi hatt Syttende Mai i snart to hundre år og fremdeles ingen Syttende Mai-brus! Det er egentlig en skandale, synes jeg. Ikke noe å rope hurra for, iallfall.

-          Jeg skal se hva jeg kan gjøre med det, svarte feen.

-          Det skulle ikke være noen sak for deg, sa Syttende Mai. – Jeg har da hørt at du har både tryllestav og stjernestøv. Jeg er sikker på at Henrik Wergeland ville likt den brusen. Hvis M spør i butikken i god tid før den store dagen, kan det hende at Syttende Mai-brusen kommer.

-          Det skal jeg huske på, sa M og gned seg i øynene. – Men nå vil jeg sove.

Syttende, sattende, suttende, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: