onsdag 18. mai 2022

1001 godnatthistorier - 966. Historien om Kjetil Kjøkkenmaskin

 

966. Historien om Kjetil Kjøkkenmaskin

-          Hva er det som ramler slik inne på kjøkkenet, spurte M da fru Fantasia satte seg ned ved siden av henne.

-          Jeg lurer på om det er Kjetil Kjøkkenmaskin, men jeg er ikke helt sikker. Vi tar turen dit og ser hvorfor det er slikt bråk.

-          Ja, jeg tror ikke jeg får sove med alle de lydene, sa M.

-          Er det ikke sengetid nå, spurte Kjetil Kjøkkenmaskin da M og feen viste seg i døra. – Jeg kan ordne opp her på kjøkkenet selv, så dere kan bare gå tilbake.

-          Kan det være nødvendig å lage slikt leven, spurte M.

-          Noen må være sjef her på kjøkkenet. Hvordan skulle det ellers se ut her inne. Ingen av grytene liker å stå i gryteskapene. Dessuten må noen holde orden på kjøkkenbenken og i skap og skuffer. Hvis ikke jeg hadde bestemt, ville det bare vært rot her. Oppalf Oppvaskmaskin er en skikkelig rotekopp. Jeg må passe på at han setter ting på sin faste plass når han tømmer seg. Oppalf vet ikke hva oppdragelse er. Han er bare opptatt av vaskingen sin og bryr seg ikke om andre.

-          Hvem er det har bestemt at du skal være sjef, spurte M. – Du ser jo ikke særlig sjefete ut?

 

-          Vi hadde et møte på kjøkkenet for noen uker siden, og da ble jeg valgt til sjef. Ingen av de andre hadde lyst, og det kan jeg godt skjønne. Jeg ble valgt fordi jeg har kontakt med de fleste som holder til her. Mange klarer ikke å holde orden på seg selv en gang. Melvin Melis for eksempel er ikke så nøye på om han får klumper i posen sin. Da er det jeg som må ordne opp for ham. For ikke å snakke om Melvin Mel; jeg vet ikke hvor mange ganger jeg må kontrollere om han har rent mel i posen.

-          Hvetemel er vel hvetemel, skjøt M inn.

-          Det kan du si, sa Kjetil, - men jeg vet bedre. Når deigen til hveteboller skal eltes, er jeg nødt til å være på vakt. Har ikke Melvin rent mel i posen sin, blir det ikke bra boller. Og så er det Ronny Rosin som også vil være med. Ser han sitt snitt til det, blir det mer rosiner enn godt er. Selv om Oppalf Oppvaskmaskin mener han gjør en god jobb, må noen kontrollere at resultatet er bra. Egbert Egg, for eksempel, har en slem tendens til å bli sittende igjen på gaflene om han ikke blir skyllet bort i varmt vann. Ikke noe er så vemmelig som å få gafler med svømmehud mellom tindene på frokostbordet.

-          Blir det ikke for mye å gjøre når det er tid for julebaksten, spurte M.

-          Det kan nok være mye, men ikke for mye. Jeg liker å passe på at det blir forskjellige kakesorter. Hadde ikke jeg passet på, tror jeg det bare ville blitt pepperkaker. Jeg vet at du er veldig glad i pepperkakedeig, og pepperkaker er noe av det enkleste å lage. Likevel må jeg passe på at det ikke blir for mye av alt det som skal i deigen. Siri Sirup er en av de ikke vet å begrense seg. Jeg tror faktisk hun er kjæresten til Melvin Mel. Passer jeg ikke på henne, kan det bare bli kliss av hele pepperkakedeigen. Men nå tror jeg at jeg har snakket nok. Jeg må hvile meg til i morgen. God natt til deig, jeg mener deg!

Peppersnipp, peppersnapp, peppersnute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: