onsdag 4. mai 2022

1001 godnatthistorier - 956. Historien om Sukrid Sukkerskål

 

956. Historien om Sukrid Sukkerskål

-          Her har jeg med Sukrid Sukkerskål, sa fru Fantasia og satte fra seg Sukrid på stolen ved siden av senga til M.

-          Hei på deg, kom det fra Sukrid. Hun hadde en sølvklar stemme, men så var hun også laget av ekte sølv.

 

-          Du får unnskylde, sa Sukrid, - men jeg ville gjerne ha med meg Fljot Fløtemugge. Du skjønner vi to holder alltid sammen når det serveres kaffe eller te. Nå har jeg allerede begynt å glede meg til jul. Jeg er spent på hva slags sukker det blir på meg i år. Blir det strøsukker eller blir det raffinade. Av en eller annen grunn liker Kaftein Kaffe best raffinade.

-          Raffinade? Hva er det for noe rart?

-          Unnskyld, svarte Sukrid. – Jeg glemte meg litt. Jeg skulle jo sagt sukkerbiter. Selv er jeg ikke særlig begeistret for sukkerbiter. De klirrer slik i meg når jeg blir sendt rundt. Vanlig sukker er bedre. Kaftein Kaffe liker best brunt sukker. Selv synes jeg hvitt sukker er finest. Det brune sukkeret ser ut som det ikke har vasket seg. Der er Tea Te enig med meg; hun foretrekker hvitt sukker.

-          Hvorfor er du laget av sølv, måtte M spørre. – Hadde det ikke vært like fint å være av porselen?

-          Det var ikke mye jeg kunne gjøre med det da jeg kom ut fra sølvvarefabrikken. Jeg forstod raskt at det var min skjebne å være laget av sølv. Det er jo ikke så galt å bli pusset med sølvpuss rett som det er. Dessuten kommer jeg i selskap med andre som er laget av sølv der jeg bor på Øvre Singsaker i Trondhjem sammen med fru Fisfin. Du aner ikke hvor mye interessant jeg hører når det er formiddagskaffe med finere damer hjemme hos meg på Øvre Singsaker.

-          Er det ikke fru Fisfin som eier huset du bor i, da?

-          Nå får du gi deg, svarte Sukrid. – Jeg eier og fru Fisfin leier. Jeg er nøye på at skal hun få lov til å bo hos meg, må det være formiddagskaffe flere ganger hver eneste uke. Ikke det at jeg er interessert i hva de fine damene snakker om, men det er mange andre å treffe som jeg kjenner fra før. Du skulle bare visst hvor mange interessante småkaker det finnes i Trondhjem. Noen av kakene låner litt strøsukker fra meg rett som det er. Da er det Tea Teskje som hjelper til. Tea er bestandig hjelpsom. Hun hjelper til og med Kaftein Kaffe om han trenger sukker enda det egentlig ikke er arbeidet hennes. Når alle de fine damene går hjem til sitt, blir vi som er laget av sølv, vasket og pusset før vi blir satt inn i sølvtøyskapet. Der har alle sammen mye å snakke om til neste gang vi kommer på bordet.

-          Det visste jeg ikke, sa M.

-          Det er fordi du ikke er en sukkerskål, avsluttet Sukrid.

Sukkeri, sukkera, sukkerute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: