tirsdag 31. mai 2022

1001 godnatthistorier - 979. Historien om Simen Skogmus

 

979. Historien om Simen Skogmus

-          Vi har det travelt i kveld, sa fru Fantasia og lot være å sette seg på sengekanten. – Jeg har en avtale med Simen Skogmus.

-          Men blåser det ikke litt mye akkurat nå? Jeg har hørt torden også.

-          Nettopp derfor, sa feen. – Vi har det travelt. Få på deg gummistøvlene, så finner jeg frem en liten porsjon med stjernestøv.

Litt etter stod de ute i mørke skogen. Grantrærne svaiet i vinden. Til og med Gregers Gran stønnet og knirket der han holdt seg fast med røttene sine.

-          Men hvor er Simen Skogmus, spurte M. – Han har sikkert gjemt seg i uværet?

-          Pip, pip, her er jeg, hørtes en liten stemme. – Jeg sitter her like ved Gregers Gran.

 

-          Akkurat nå trenger jeg hjelp. Vegard Vestavind er på vei sammen med Regin Regn, og jeg er engstelig for at musehullet mitt kan bli fylt av vann. Jeg må finne et nytt sted som ligger høyere for at jeg og museungene skal være trygge. Kan dere hjelpe meg?

-          Hvordan skal jeg komme meg inn gjennom det lille hullet der, spurte M.

-          Har du ikke fru Fantasia med deg, da, sa Simen Skogmus. – Jeg kjenner henne. Hun kan ordne opp i alt.

Feen pirket borti M med tryllestaven. Om det var hullet som ble større eller hun som ble mindre, visste ikke M. Hun kunne iallfall gå oppreist gjennom åpningen.

-          Her har du det fint, sa hun. – Moseteppe på gulvet og skjegglav på veggene, men hvor er ungene dine.

-          De er litt lenger inn her. Bare følg etter meg.

Og sannelig! På en seng av den hviteste myrull lå fem lyserøde musunger og sov.

-          Hva gjør vi nå, spurte M.

-          Jeg vet om et gammelt hakkespetthull i Olea Osp. Det er bare det at det er for høyt oppe på stammen til at jeg kan klatre dit. Når vi kommer ut med ungene, er jeg sikker på at fru Fantasia kan hjelpe oss.

-          Er du sikker på at det ikke bor noen i det hullet?

-          Det er lenge siden hakkespettungene fløy ut. Dessuten har jeg en avtale om at jeg kan bruke hullet når høststormene kommer.

Det var ikke lett å få musungene ut, men etter mye strev var alle ute.

-          Hva gjør vi nå, spurte M og så opp mot hullet høyt oppe i Olea Osp.

-          Det ordner jeg, sa feen og trakk frem tryllestaven på nytt.

Plutselig vokste M i rasende fart slik at hun kunne titte inn i hakkespetthullet.

-          Her er det visst ingen som holder til, sa hun.

Deretter bøyde hun seg ned og løftet alle fem ungene opp og la dem forsiktig ned i bunnen av hullet. Det var akkurat i tide før Vegard Vestavind kom med en kraftig regnbyge. M ble kliss våt og begynte å fryse.

-          Takk skal dere ha for hjelpen, pep Simen Skogmus. – Kan jeg stå til tjeneste en annen gang, får du bare si fra.

Dermed forsvant han inn i hullet. Litt etter lå M i sengen med dyna oppunder nesen.

Hjilp, hjalp, hjute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: