lørdag 4. juni 2022

1001 godnatthistorier - 983. Historien om Tine Tistelsommerfugl

 

983. Historien om Tine Tistelsommerfugl

-          Bli med ut der åkertistlene vokser, så hilser vi på Tine Tistelsommerfugl, sa fra Fantasia og tok frem en neve stjernestøv. – Hun venter på oss nå.

 

-          Hei, sa Tine og viftet med følehornene. – Så hyggelig å få besøk. Jeg sitter her og koser meg med deilig tistelnektar. Det er livretten min. Jeg vet nok at Naomi Nattfiols nekter er bedre, men den er for vanskelig å få tak i for oss dagsommerfugler.

-          Det lukter iallfall godt, sa M.

-          Jeg er akkurat tilbake fra fjellferie, sa Tine. – Det var slik fin sønnavind for noen dager siden. Sølvi Sønnavind sa hun hadde tenkt seg til fjells for å hjelpe alle fjellblomstene med å sette frø, og da tenkte jeg like godt at jeg kunne slå følge. Og det gjorde jeg. Men at det var slike kalde sommernetter der oppe, hadde jeg ikke kunnet forestille meg. Jeg traff på Bling Blåvinge i snaufjellet og han sa at han pleide å gjemme seg i busker og kratt når det nærmet seg kvelden. Dessuten fløy han bestandig nær bakken selv på de varmeste sommerdagene.

-          Hvorfor kom du tilbake hit? Det er jo fremdeles sommer.

-          Jeg var redd jeg skulle ødelegge vingene mine når jeg måtte fly i krattskogen. Her i lavlandet hvor åkertistlene gror, er det mye lettere å fly. Men det var jo fint i fjellet. En dag slo jeg til og med følge med Fjols Fjellturist. Ja, jeg sa jo ikke noe til ham. Jeg bare satte meg på ryggsekken da han var på vei opp til Svellnosbreen. Det var så lunt og fint nedenfor breen. Mange blomster var det der også. Å bli med opp på breen var ikke fristende, så jeg ventet like godt på at Fjols skulle komme tilbake. Da jeg hørte at han skulle ta toget til Trøndelag, bestemte jeg meg for å følge med. Jeg gjemte meg under ryggsekklokket, og her er jeg.

-          Hvilke planer har du for resten av sommeren, spurte M.

-          Planer? Hva er det for noe?

-          Jeg mener hva tenker du at du skal gjøre i morgen?

-          Jeg tenker så lite jeg kan, svarte Tine. – Du kan bar se hvordan vi sommerfugler flyr. Vi virrer frem og tilbake, opp og ned, og slår oss ned hvor vi ser en blomst eller noe vi kan sette oss på. I dag her. I morgen i fjellet eller ved sjøen. Jeg sover hvor jeg vil og tenker ikke på morgendagen. Nektar finner jeg i alle blomster, så jeg trenger ikke å bekymre meg.

-          Det ser ut som det kommer en regnbyge der borte, sa M. – Kanskje du vil bli med meg hjem? Jeg har litt lynghonning hjemme, så du trenger ikke være redd for å bli sulten?

-          Lynghonning, sa du? Jeg elsker lyngnektar, og lynghonning er enda bedre.

-          Du kan få sove på hodeputen min. Da kan vi ligge sammen og drømme om deilige sommerdager.

-          Det vil jeg, sa Tine Tistelsommerfugl.

Tistel, tastel, tustel, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: