mandag 6. juni 2022

1001 godnatthistorier - 985. Historien om Trond Tryllekunstner

 

985. Historien om Trond Tryllekunstner

-          I kveld har jeg med meg en jeg har kjent i mange år, sa fru Fantasia og satte seg på sengekanten ved siden av M.

-          Hvem er det, spurte M.

-          Det er en som har en tryllestav akkurat som meg.

Dermed slo hun tre ganger i luften med tryllestaven og plutselig satt Trond Tryllekunstner på stolen like ved feen. Han hadde svart flosshatt på hodet slik mange tryllekunstnere har.

 

-          Hyggelig å hilse på deg, sa Trond.

-          Er det sant at du kan trylle på ordentlig, spurte M.

Trond nikket og tok av seg hatten.

-          Du vil kanskje se hva jeg har i hatten min, spurte han og viste at hatten var helt tom.

Dermed satte han hatten på senga til M og begynte å trekke frem først en kanin, deretter en hvit due og så massevis av fargerike tørklær.

-          Det der går ikke an, sa M. – Det var jo ingenting der fra før.

-          Det er det som er trylling, svarte Trond. – Du får tro hva du vil, men du så hva jeg gjorde. Trylling er det morsomste som fins. Det magiske med trylling er at alle blir så blide og glade når jeg viser kunstene mine. De fleste drømmer om å gjøre noe de ikke kan, og jeg gjør akkurat det de drømmer om. Slik er det med fru Fantasia også. Jeg kjenner henne godt og vet at hun gjør det umulige mulig i mange av historiene sine.

-          Jeg vil lære meg å trylle, sa M.

-          Da er jeg den rette. Fru Fantasia kan også hjelpe deg, vet jeg.

-          Da må du vente til jeg er ferdig med å fortelle godnatthistorier, svarte feen.

-          Kanskje jeg kan lære noen tryllekunster til skoleavslutningen før jul?

-          Det enkleste er å lære å trylle med kort, sa Trond. – Spør mamma eller pappa, så kan de sikkert hjelpe deg med å komme i gang.

-          Har du noe rart i lommene dine, spurte M.

-          Har jeg vel! Hva vil du ha?

-          Har du noe lørdagsgodt?

Trond stakk hånden dypt ned i høyre bukselomme og trakk opp en melkesjokolade.

-          Jeg vil heller ha sure føtter. Det har du vel ikke?

Denne gangen stakk Trond hånden ned i venstre lomme og la en neve sure føtter på dyna.

 

-          De var skikkelig sure, sa M og snurpet munnen sammen. – Oj, så sure de var!

-          Men husk dette er til lørdag, sa Trond og putte alt sammen i hatten sin. Dermed ristet han litt og viste M at hatten var tom.

-          Nå ligger alt sammen i skapet og venter på at det skal bli lørdag.

-          Det vil jeg undersøke, sa M og reiste seg opp i sengen.

Hun rakk ikke å sette bena på gulvet før Trond rørte henne med tryllestaven, og plutselig sovnet hun.

Tryll, trall, trute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: