fredag 3. juni 2022

1001 godnattistorier - 982. Historien om Frida Frihet

 

982. Historien om Frida Frihet

-          Hvorfor har du med deg det lille buret hit i kveld, spurte M da fru Fantasia satte seg på sengekanten.

-          Planen min var å ha med Frida Frihet, men plutselig bare forsvant hun. Det er slik det er med Frida. Hun er et sted og så blir hun borte.

-          Hun kan vel ikke bare stikke av når hun skal være med i den godnatthistorien du skal fortelle i kveld?

 

-          Jeg har slett ikke stukket av, sa Frida. – Jeg liker bare ikke å sitte innelåst i bur. Ingen eier meg; jeg eier meg selv. Jeg sitter her på stolen.

-          Men jeg kan ikke se deg, sa M.

-          Det er bare slik jeg er, svarte Frida. – Ingen kan se meg, men alle merker når jeg er borte.

-          Det der hørtes rart ut, mente M. Hun forsøkte å tenke.

-          Du må ikke gjøre det så vanskelig. Jeg har snakket med mange som heller ikke har sett meg. Hvis de tenker for mye, blir de litt rare i hodet. Det er bedre å hygge seg med den friheten du har. Nå kan du velge om du vil sove eller om du vil gjøre noe annet, for eksempel.

-          Da vil jeg heller gjøre noe annet, sa M uten å tenke seg om.

-          Da går vi ut og bruker den friheten du har.

Litt etter stod de ute i kveldsmørket. Det var allerede dugg i gresset og nesten helt stille. Bare lyden av noen gresshopper hørtes.

-          Så fint, sa M.

-          Ja, ikke sant? Nå bruker du friheten. Det er slik det er med meg. Du må bruke meg for at du skal kjenne på at jeg finnes.

-          Hva gjør vi nå, spurte M.

-          Det er helt opp til deg, svarte Frida Frihet.

-          Da vil jeg spise det lørdagsgodtet som ligger i skapet.

-          Da blir det ikke noe lørdagsgodt når det er lørdag. Kanskje du bør tenke deg om?

-          Ja, det er sant. Da gjør jeg heller noe annet. Jeg vil gå opp til Oftenåsen og sette meg i trollstolen.

-          Se, det var noe, sa Frida. – Jeg blir med deg.

Litt etter var de tre på vei oppover gjennom skogen.

-          Dette er frihet, sa Frida.

-          Hva da, spurte M.

-          Å gjøre hva vi gjør akkurat nå. Du skulle egentlig ligget i sengen, fru Fantasia skulle egentlig fortalt en godnatthistorie, og jeg gjør akkurat det jeg egentlig skulle gjøre.

-          Hvem er det som sender ut den gode duften akkurat nå, spurte M. Hun stoppet og snuste.

-          Det kan ikke være noen annen enn Naomi Nattfiol. Hun gjør ikke så mye av seg om dagen, for hun er litt sjenert av seg, men om kvelden ønsker hun nattsvermere velkommen. Naomi har den deiligste nektar du kan tenke deg. Det skulle ikke fordundre meg om Trond Troll har satt seg i trollstolen akkurat nå for å nyte duften av Naomi Nattfiol akkurat nå. Konrad Konstabel har fri i kveld og ligger og sover.

-          Da tør jeg ikke gå dit, sa M. – Jeg er jo fri til å gjøre hva jeg vil, er jeg ikke?

-          Jo, sa Frida Frihet.

-          Da vil jeg gå hjem og legge meg akkurat nå.

Og det gjorde M.

Fri, fra, frute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: