torsdag 16. juni 2022

1001 godnatthistorier - 995. Historien om Frode Frokost

 

995. Historien om Frode Frokost

-          Jeg kommer fra kjøkkenet, og der traff jeg Frode Frokost. Han var søvnig nå, sa feen og satte seg ved siden av M.

-          Det er jeg også, svarte M. – Kanskje han vil komme inn til meg og legge seg?

-          Jeg vet han liker seg best i kjøleskapet om natten. Det er bedre vi går og hilser på ham før han blir for trett.

 

Da de kom inn på kjøkkenet, var frokostbordet dekket.

-          Mmm, dette så godt ut, sa M. – Men hvorfor er alt klart nå? Jeg har allerede spist kveldsmat og er ikke sulten?

-          Jeg bare trener, sa Frode Frokost. – Jeg har hørt at det er bra å trene, og det er hva jeg gjør nå. Jeg har planer om å lage en riktig mesterfrokost i morgen tidlig og vil ha alt klart før jeg går inn i Kjølv Kjøleskap for å ta kvelden.

-          Jeg lurer på hvorfor du heter Frokost til etternavn? Da er det greiere med Kveik Kveldsmat. Alle skjønner at han kommer om kvelden.

-          Vet du ikke det, spurte Frode.

-          Nei, hvordan skulle jeg vite det? Ingen har fortalt meg noe.

-          Da må jeg gjøre det, sa Frode. – Fro betyr tidlig og kost er akkurat det samme som mat. I gamle dager på gårdene fikk mange av de som arbeidet på gården kost og losji. Da fikk de mat og husrom gratis. Det var gjerne frokost, dugurd eller dagsverd, eftasverd og kveldsmat. Nå vet du det.

-          Men jeg kan jo ikke spise alt du har satt frem på bordet?

-          Da har jeg et lite brett til deg slik at du kan velge det du vil spise i morgen tidlig. Kjekt, ikke sant?

-          Så mye godt å velge mellom, sa M og så seg om.

-          Ja, jeg er ikke så knegen som bestefaren min som het Skole Frokost. Da han kom på bordet, var det andre boller, for ikke å si skonrokker. Skonrokker er boller av fullkornmel som er tørket slik at de er harde som stein. Bestefaren min fortalte at det var vonde tider for barn i tannfellingen. Han hadde ikke tall for hvor mange melketenner som ble sittende fast i skonrokkene.

-          Det hørtes litt vemmelig ut, sa M. – Likevel hadde det vært morsomt å smake på en skonrokk.

-          Er du ferdig med tannfellingen? Hvis du er det, skal jeg se hva jeg kan ordne til i morgen.

-          Jeg kan ikke se at du har noe sjokoladepålegg på bordet? Og hva med en sjokoladebit eller tre?

-          Hvilken dag er det i dag, spurte Frode.

-          Det er onsdag.

-          Da må du nok vente til lørdag, så skal jeg se hva jeg kan få til. Du skjønner jeg har fått beskjed om at det som kommer på frokostbordet skal være sunt året rundt. Brus og sjokolade og sånt er best til fest. Da har du noe å glede deg til når det blir lørdag.

-          Men jeg liker å glede meg hver dag, sa M.

-          Nå får det være nok med prat, svarte Frode Frokost. – Nå er jeg trett og vil sove. God natt til deg.

-          God natt, sa M og tuslet inn på soverommet sammen med feen.

Kist, kost, kute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: