søndag 19. juni 2022

1001 godnatthistorier - 998. Historien om Burmann Butikksjef

 

998. Historien om Burmann Butikksjef

-          Burmann Butikksjef har langdag i sportsbutikken i kveld, sa fru Fantasia og ba M ta på seg yttertøyet sitt. – Det er litt hustrig ute, så det er godt med varmt tøy.

-          Jeg har avtalt med Burmann at vi skal møtes utenfor Labyrinten i Steinkjer. Der har han gjemt en skatt ett eller annet sted. Vi må skynde oss, for det er sikkert mange andre skattejegere som kommer.

Heldigvis var M og feen de første som kom.

 

-          Tør vi gå inn her, spurte M. – Mon tro om vi finner ut igjen? Jeg kan jo ikke se over all søtmispelbuskene. Og det er bær over alt!

-          Hei, hørte de Burmann Butikksjef si. – Det var hyggelig at dere kom. Da kan jeg med en gang si at det ligger et par gullfotballstøvler og venter ett eller annet sted inne i labyrinten.

 

-          Jeg har bare lagt én støvel der. Vinneren må bli med meg tilbake til sportsbutikken min. Der har jeg den andre fotballstøvelen, og der venter det også flere premier på deltakerne. I kveld tror jeg at jeg kan bli utsolgt i butikken om jeg er heldig.

-          Dette er enda mere spennende enn å finne mandelen i risengrynsgrøten på julaften, sa M. – Men hvordan skal vi greie å finne gullstøvelen?

-          Jeg tror vi kan få hjelp, sa feen. – Der kommer Harry Harehund og han har en sokk i munnen. Sannelig tror jeg ikke det er en av prøvesokkene fra sportsbutikken til Burmann. Jeg kjenner den lukter litt surt, og da vil vi nok finne støvelen. Det er helt sikkert mange som har prøvd gullfotballstøvler. Nå skal jeg snakke med Harry om han kan hjelpe oss.

Harry Harehund sa ja til å hjelpe mot å få et kjøttbein med mye kjøtt på. Og dermed var de i gang.

-          Ikke spring så fort, ropte M og løp etter inn i labyrinten.

Folk hadde begynt å strømme til, og det var allerede trangt om plassen. Det varte ikke lenge før de hørte bjeffing, og der stod Harry med fotballstøvelen i munnen. De andre inne i labyrinten måtte nøye seg med å spise søtmispelbær.

Da alle kom tilbake til sportsbutikken, forstod de at noe hadde skjedd. Konrad Konstabel stod utenfor og så morsk ut.

-          Har det skjedd noe, spurte Burmann Butikksjef.

-          Ja, det skal være sikkert og visst, sa Konrad. - Noen så Tom Tyv løpe herfra med en stor sekk på ryggen. Han sprang oppover mot Oftenåsen. Hvis vi kan få med en del av kundene i butikken, er jeg sikker på at vi skal greie å få tak i tyven.

-          Det skal jeg ordne, sa fru Fantasia. – Hvis alle finner seg et par joggesko, så har jeg stjernestøv å drysse på dem. Da er det ingen ting som kan stoppe løperne fra å komme før Tom Tyv til Oftenåsen.

-          Ja, ropte Burmann Butikksjef. – Det er billigsalg på alle joggesko akkurat nå!

Dermed ble sportsbutikken tømt for joggesko. Dessverre var feen litt for ivrig og brukte for mye stjernestøv. De som løp for å fakke tyven, greide ikke å stoppe før de var langt inne i Sverige. Ingen så noe til Tom Tyv. Heldigvis lå den andre gullstøvelen igjen i en av hyllene. M var fornøyd da hun la seg den kvelden. Gullstøvlene stod pent ved siden av hverandre ved siden av stolen.

Labyrint, laborant, laborute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: