fredag 17. juni 2022

1001 godnatthistorier - 996. Historien om Kåre Koriander

 

996. Historien om Kåre Koriander

-          Er ikke det der en helt vanlig persillekvast, spurte M da fru Fantasia satte seg ved siden av henne på sengekanten.

-          Jeg persille. Vet du ikke at jeg er Kåre Koriander?

 

-          Dessuten vokser jeg i en potte. Og jeg er slettes ikke noen kvast.

-          Men du ligner jo litt på Petra Persille?

-          Jeg vet at noen kaller meg for kinesisk persille. Men kineserne sier så mye. Dessuten sies det at de spiser nesten alt. Koriander på mandarin eller kinesisk skrives slik 香菜

-          Det var ikke lett å forstå.

-          Noen liker bladene mine og andre liker frøene. Jeg har hørt av noen i familien min at Tutankhamon som var farao i Egypt for lenge, lenge siden, ja for over tre tusen år siden, at Tutankhamon hadde med seg korianderfrø i graven sin.

 

-          Hva han skulle med de korianderfrøene, vet jeg ikke. Kan hende ville han ha noe godt å knaske på underveis til dødsriket. Noen sier at korianderfrø smaker som døde veggelus, har jeg hørt. At det kan være godt, er mer enn jeg kan forstå.

-          Det høres ikke noe godt ut, sa M.

-          Smaken er som baken, svarte Kåre Koriander.  - Den er delt. Men nå er jeg lei av å stå i denne trange potten. Er det ikke sommer ute? Da vil jeg plantes ut i hagen? Jeg liker frisk luft.

-          Jeg tror jeg må spørre Gregersen om han har plass til deg i grønnsakhagen.

-          Da går vi med en gang, sa Kåre. – Det er fordelen med å vokse i potte. Jeg er lettvint når det gjelder flytting. Vokser jeg i jorda, blir det bare rot når jeg flytter på meg. Jeg mener jeg får ikke med meg hele roten min.

-          Det er derfor det heter rot når alt er hulter til bulter og rotere seg til?

-          Kan hende det, svarte Kåre. – Nå vil jeg flyttes bort til Gregersen. Det er sikkert litt plass ved siden av Petra Persille.

Da de kom inn i hagen til Gregersen, hørte de en kraftig snorking fra hengekøyen.

-          Det er vel aldri en bjørn eller et annet farlig dyr?

-          Nei, det er bare Gregersen. Han snorker slik for å skremme bort Grev Grevling og andre dyr som graver og spiser i gulrotsenga.

-          Det beste er om vi ikke vekker ham? Hva tror du?

-          Det er nok lurest å vekke ham. Han liker ikke at noe han ikke har plantet eller sådd, dukker opp i grønnsakhagen. Det kan til og med hende han tror du er ugress, og dermed blir du luket bort i morgen.

Dermed vekket M Gregersen og fortalte om Kåre Koriander.

-          Ham skal jeg nok få plass til, sa Gregersen. – Jeg har forresten litt koriander her fra før av som er i gang med å blomstre. Kårinne Koriander har noen fine blomster. Bli med og se.

 

-          Bea Blomsterflue liker blomstene til Kårinne, sa Gregersen. - De har en slik fin landingsplass som passer akkurat til Bea når vil hvile litt før hun suger i seg nektar.

Gregersen grov et lite hull ved siden av Kårinne og satte Kåre ned i jorda.

-          Å, det var godt å bli plantet i skikkelig kompostjord, sa Kåre fornøyd, - men nå vil jeg sove.

Det varte ikke lenge før han sov og Gregersen begynte å snorke igjen.

Iander, iunder, iute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: