onsdag 16. oktober 2019

1001 godnatthistorier - 82. Historien om Flakk Flatbrød


82. Historien om Flakk Flatbrød
-          Vet du hva vi hadde til middag i dag, sa M da fru Fantasia satte seg på sengekanten.
-          Ertesuppe med flatbrød.
-          Smakte det godt, spurte feen.
-          Ja, men jeg likte flatbrødet best.
-          Det hadde sikkert Flakk Flatbrød satt pris på å høre. I ordentlig gamle dager var Flakk populær. Nå blir han banket helt flat, for å si det slik, av Brørs Brød.

-          Det blir jeg ikke, det så! Bare så dere vet det, protesterte Flakk Flatbrød.
Flakk var blitt med M opp i sengen fordi hun syntes han var så god.
-          Det er Kjersti Kjevle som har kjevlet meg flat og fin. Jeg er ikke blitt banket av noen. Iallfall ikke av Brørs Brød, den deigete fyren. Hadde ikke Brørs jukset og fått hjelp av Gjermund Gjær, hadde han vært like flat som meg. Nå innbiller han seg at han kan heve seg over oss andre.

-          Men hva er det Brørs har under skorpen sin? Det er nesten ikke annet enn luft han har inne i seg, den oppblåste fyren. Ikke er han holdbar heller. Ligger han noen dager for lenge i brødskuffen kommer Møggel Mugg på besøk. Da er søppelkassa neste for Brørs.

-          Jeg, derimot, får aldri besøk av Møggel Mugg. Jeg holder meg tørr og fin hele tiden. Har jeg behov for å heve meg over andre? Nei. Jeg er den jeg er, slo Flakk Flatbrød fast.
-          I ordentlig gamle dager når kornet var malt til mel om høsten, kom det bakstekoner til gårds. De visste hvordan jeg skulle lages.
-          Jeg ble kjevlet ut til store, runde og flate leiver.

-          Deretter ble jeg stekt på en flat plate og ble til flatbrød. Bakstekonene laget store stabler med flatbrød som ble lagret i stabburet.
-          Stabburet var et trivelig sted å være. Ikke var jeg alene heller. Der inne hang det skinker og spekepølser og alt som fantes av tørrmat. Kornet lå i store binger med lokk på for at ikke mus skulle komme til. Selv om kornet hadde det trivelig der de lå sammen, var jeg glad jeg ikke var korn. De som ikke slapp ut og ble sådd på åkeren til våren, endte opp som grøt. Ingen kunne vite hvem som fikk gleden av å bli såkorn og hvem som ble til grøt. Der lå de i kornbingene og gruet seg hele vinteren.
-          Jeg, derimot lå tørt og fint i stabler. Når det kom gjester til gårds, fikk jeg hedersplassen midt på bordet, sammen med smør, ost og spekemat. Selv om smøret og osten kom først på bordet, måtte alle vente på meg. Det er jo ingen som sitter og stapper i seg bare smør!
-          En stjerneklar vinternatt kom det tyver til gårds. De brøt seg inn gjennom en luke i stabburet.
  
-          Å komme seg inn var lett. Verre var det å komme ut igjen med skinker og spekemat. Da de hadde fylt sekkene sine, dunket de borti flatbrødstablene slike at jeg og mange andre falt i gulvet med et brak. Harry Harehund som lå og sov utenfor, våknet og tok til å bjeffe. Dermed våknet gårdsfolket, og tyvene ble fanget.
-          Brørs Brød hadde aldri greid å si fra til Harry Harehund. Brørs hører hjemme i brødskuffen, ikke på stabburet.
-          Men nå for tiden er det Brørs Brød som er mest populær. Det synes jeg er synd, for jeg er sikker på at verden hadde vært et bedre sted om folk hadde spist mer flatbrød.
-          Jeg mener det er Gjermund Gjær som har skylden. Fra plassen min i matvarebutikken ser jeg hvordan folk flokker seg om gjærbaksten. Hadde det ikke vært for Gjermund, hadde det vært meg og Leif Lefse de hadde kjøpt.

-          Kaftein Kaffe har fortalt om hvem som blir bedt når det er ettermiddagskaffe. Det er boller, skolebrød, kanelsnurrer og søte kaker av alle sorter. Etter hva Kaftein sier, er ingen av dem særlig sunne.
-          Ikke vær lei deg, du Flakk Flatbrød, sa M.  Jeg skal ta deg frem så ofte jeg kan. Bare så du vet det!
Flikk, flakk, flute, så var den historien ute.
Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

Ingen kommentarer: