torsdag 17. oktober 2019

1001 godnatthistorier - 83. Historien om Karsten Kaffekopp


83. Historien om Karsten Kaffekopp
-          I kveld skal jeg fortelle deg om Karsten Kaffekopp, sa fru Fantasia etter at hun hadde satt seg på sengekanten hos M.
-          Nå er det snart jul, og Karsten gleder seg forferdelig.
-          Det gjør jeg også, sa M. – Mon tro hva som er inne i julepakkene i år?
-          Det er Karsten Kaffekopp også litt spent på, men mest gleder han seg til julekaffen.

-          Karsten Kaffekopp er laget av tynt porselen. Og så er han forgylt. Hanken hans er ganske liten. Når fine damer som fru Fisfin, holder ham med fingrene, så lar de pekefingeren peke rett ut i luften. Hvorfor de gjør akkurat det, har ikke Karsten forstått, men fint ser det iallfall ut. Egentlig liker ikke Karsten Kaffekopp fru Fisfin. Det virker som hun innbiller seg at hun er hovedpersonen hvor hun enn kommer.

-          Karsten Kaffekopp har god tid til å tenke der han står i skapet og venter på å bli tatt ut og satt på bordet. Rett som det er undrer han seg på om det egentlig er så fint å være gullforgylt over hele seg. Mens de andre kaffekrusene blir brukt stadig vekk, må han holde seg inne i skapet. Hadde det kanskje vært bedre å bli tatt ut litt oftere?
-          Når han kjenner på duften av nykokt Kaftein Kaffe, så tror han det. Det er nok bedre å bli brukt enn bare å stå til pynt.
-          Hverdagstallerkenene og porselenstallerkenene snakker også om dette. De blir aldri enige om hva som er best av å bli brukt eller stå til pynt. Det samme gjelder hverdagsbestikket og sølvbestikket.

-          Men når desember kommer, glemmer Karsten Kaffekopp alt han har tenkt på resten av året. Selv skapet han står i, blir fylt av godlukt fra pepperkakebaking og andre julekaker. Siden han er gullforgylt, bor Karsten i et skap med glassdører. Derfor kan han følge med på alt.
-          Som han gleder seg! En stor pose med julekaffe blir satt inn i matskapet. Karsten rekker akkurat å hilse før posen forsvinner.

-          Lille julaften kommer Gregers Gran inn i stua. Gregers rister på grenene og ser seg om.
-          Det var da veldig varmt her inne, sier han til Karsten Kaffekopp. – Hva er det som skjer nå?
-          Om ikke lenge vil du bli pyntet til jul, svarer Karsten. – Jeg har sett alt sammen tidligere her fra skapet hvor jeg bor. Aller først får du lys over hele deg. Så får du julepynt på hver eneste gren. Til slutt tenner de lysene og du får lov til å lyse hele julaften. På mange av grenene får du julekurver som blir fylt med kaker og godteri, men før du får smågodt i kurvene, må du love at du ikke skal spise av det.
-          Det er ikke så nøye med godteri, sa Gregers. – Bare jeg får nok vann, er jeg fornøyd. Jeg kjenner jeg allerede er tørst av å stå her i varmen.
-          Alt gikk som Karsten Kaffekopp hadde sagt. Nesten hele natten stod Gregers Gran med kurvene fulle av godsaker og ventet på at Jul Julaften skulle komme.
-          Hvem var egentlig denne Jul Julaften? Hvordan så han ut?
-          Tidlig om morgenen kvapp Gregers til. Karsten klirret i skålen sin. Det var noen som kom, men hvem kunne det være?
-          Var det Jul Julaften som kom så tidlig? Jo, det måtte være Jul som kom listende seg på røde julesokker.
-          Hysj, sa Reiulf Rasmussen, for han var det. – Jeg må bare smake litt på smågodtet du har i julekurvene. Jeg gleder meg slik til julekvelden at jeg ikke får sove.
-          Ikke jeg heller, svarte Gregers. Jeg har ikke lukket øynene et øyeblikk i natt.
-          Men hvem er det du har med deg i lommen din?
-          Å, det er bare Roger Rotte. Nå når Kari katt er sluppet ut for natten, ville han gjerne smake på julekakene, han også. Roger ville gjerne ha med hele familien sin, men jeg sa nei til det.

-          Da Karsten Kaffekopp så Roger Rotte, ble han virkelig sint. Han tok til å klirre alt han kunne i skapet for å vekke Rasmus Rasmussen. Det hadde han gjort året før også da Reiulf snek seg inn i stua med den vemmelig rotta.
-          Julaften kom, men han så ikke helt ut som Gregers Gran hadde innbilt seg. Han hadde langt skjegg og røde klær og kalte seg julenissen.
-          Ikke vær lei deg, trøstet Karsten Kaffekopp. – Nå er det jul. Du er blitt juletre med julepynt og julestjerne i toppen. Ved foten din ligger julegavene. I stua er det julepynt over alt. Snart kommer julekakene og det beste av alt, julekaffen.
Kark, kurk, kute, så var den historien ute.
Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

Ingen kommentarer: