tirsdag 29. oktober 2019

1001 godnatthistorier - 94. Historien om Leiv Lefse


94. Historien om Leiv Lefse
-          Hva skal du fortelle om i kveld, spurte M da fru Fantasia flyttet på hodeputen for å sette seg ned.
-          I kveld skal det handle om Leiv Lefse. Jeg tok med meg Per Potet for han ville gjerne høre om Leiv. Egentlig har Leiv Potetlefse til etternavn, men det er for vanskelig å si for mange. Ikke riktig så vanskelig som å si djerv dvergbjerk og andre buskvekster riktignok, men likevel. I butikken er det derfor Leiv Lefse du vil møte.
-          Leiv kommer fra lefsebakeriet på Toten. Der blir han kjevlet ut etter alle kunstens regler og blir fin, rund og flat. Noen ganger blir han lei av å være rund. Da blir han kjevlet ut til firkantete leiver. Det er derfor han heter Leiv.
-          Nesten alle kjenner Leiv. Han er en fast følgesvenn til Pål Pølse. Skjønt venn og venn. De er ikke like gode venner bestandig. Pål er godvenner med Kelly Ketsjup og Sandra Sennep. Det hadde vært greit nok om Kelly og Sandra hadde holdt seg til Pål Pølse, men når Leiv Lefse blir rullet rundt Pål, blir det veldig mye kliss på Leiv. Leiv prøver å børste det av seg, men det går ikke.
-          Mange ganger har Leiv forsøkt å si til Pål at det er best om Kelly Ketchup og Sandra Sennep holder seg for seg selv. Hvorfor kan ikke heller Kelly holde seg til Petra Potetchips? Sandra Sennep kan til nød gå an, men begge to blir for mye.
-          Men hva hjelper det å si fra? Leiv Lefse har forsøkt mange ganger, men han kommer ingen vei med protestene sine.
-          Hvorfor Leiv Lefse blir kalt for lompe med en gang han kommer sammen med Pål Pølse, har han aldri forstått. I pølsebua forlanger folk pølse med lompe, sennep og ketchup, løk, rekesalat og masse annet snadder. Leiv Lompe? Det går da ikke an å hete det?
-          Helt enig, sier Per Potet. – Det er skikkelig lumpent gjort. Man er den man er. Dermed basta.

-          Leiv Lefse liker bedre å være hovedpersonen når han blir servert. Til selskaps treffer han ofte Smurf Smør. Smurf er ekte meierismør. Margarin duger ikke. Bare den gode følelsen å ligge flat på bordet og få et passe tykt lag med smør smurt over hele seg! Leiv riktig krøller seg bare ved tanken. Så et lite dryss av kanel og sukker. Deretter blir han brettet sammen og er klar til å serveres. Selvsagt kan han også rulles sammen, men han liker best å bli brettet. Når han blir rullet sammen, tenker han på Pål Pølse og Sandra Sennep og Kelly Ketchup og grøsser. Selv om ingen av dem er der.

-          Noen ganger når Leiv Lefse blir lagt ut, får han sushi og annet godt inni seg. Det kan gå an, synes Leif. Det eneste er at når han blir lagt på fat som kanapé, får han en tannpirker stukket inn i seg. Det gjør skikkelig vondt. Tannpirkere er til å pirke seg i tennene med! At ikke folk kan lære?

-          Nei, folk lærer aldri, sier Per Potet. - Se bare på meg. Jeg er full av blåmerker på grunn av disse moderne potetopptakerne som slår og denger når de tar meg opp av jorda. I gamle dager ble jeg tatt opp for hånd. Folk virkelig brydde seg og stelte pent med meg.
-          Helt enig, sier Leiv Lefse. I gamle dager var en lefse en lefse. Vi var viktige og mange ba til og med bordbønn før de spiste oss.
-          Jeg trodde det var fint å bli til kanapé inntil jeg ble spiddet med tannpirker. Etterpå ble jeg båret rundt på sølvfat og servert til pene mennesker i dress og vakre kjoler. De gikk rundt med meg i den ene hånden og et champagneglass i den andre. Alt det sludderet og våset jeg måtte høre på mens jeg ble båret rundt. Du kan ikke tro det, men jeg hørte det med mine egne ører.

-          Noen ganger glemte de til og med å spise meg.
-          Akkurat slik er det med meg også, sa Per Potet. Det er så mye annet på middagstallerkenen at jeg rett som det er blir skjøvet til side. Takke meg til gamle dager da en potet var en potet og en lefse en lefse!
Lefs, lafs, lute, så var den historien ute.
Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

Ingen kommentarer: