fredag 16. oktober 2020

1001 godnatthistorier - 418. Historien om Mads Mage

 

418. Historien om Mads Mage

-          Er det Mads Mage jeg hører gi lyd fra seg under dyna nå, spurte fru Fantasia da hun satte seg på stolen ved siden av senga. – Hva har han fått å spise til middag i dag?

-          Jeg spiste Inderøysodd med skjenning og ingefærøl.

-          Det kan jeg høre. Det er tydelig på romlingen at han likte maten.

-          Ja, jeg får nesten ikke sove, svarte M.

-          Inderøysodd er nok mat for Mads, tenker jeg.

-          Jeg kunne gjerne fått litt mer ingefærøl fra E. C. Dahls bryggeri, hørtes det nedenfra.

 

-          Blir han aldri mett, Mads Mage?

-          Kanskje han vil ha aftensmat? Hvis han er vant til det, sier han nok fra. Som de fleste mager, er han et vanedyr.

-          Magen er vel ikke et dyr?

M rystet på hodet.

-          Iallfall gjør ikke Mads Mage akkurat som du vil, svarte feen. Når han er sulten, gir han lyd fra seg, enten du vil eller ikke. Da er det ikke greit å vite hvem det er som bestemmer.

-          Det har jeg ikke tenkt på, sa M, men det er mulig det er slik. Hvis jeg har lyst på lørdagsgodt, er jeg neimen ikke sikker på om det er jeg som vil ha søtsakene, for jeg kjenner det liksom i munnen.

-          Jeg bryr meg iallfall ikke om hva jeg får på lørdag, sa Mads Mage. – Bare jeg får noe å fylle meg med, kan det være det samme hva det er. Jeg er ikke kresen sånn, men det kunne vært kjekt med en slurk ingefærøl eller to, bare det er fra E. C. Dahls bryggeri.

Turid Tunge var helt enig.

-          Det med E. C. Dahls bryggeri er viktig. Jeg har nok smakt på det nye ingefærølet som er laget av Ringnes på Gjelleråsen like nord for Oslo. Det er ikke godt på smak. Jeg har nok hørt at trauste trøndere sier «fysjom, fysjom, hva er dette for skvip?».

-          Men hvor blir det av aftensmaten, spurte Mads Mage. – Jeg er sulten.

-          Jeg har allerede pusset tennene, svarte M. Dessuten tror jeg at Tørres Tannbørste har lagt seg til å sove, og jeg vet at han ikke liker å bli vekket.

-          Vi bryr oss ikke om Tørres. Gunnar Gulrot kan gjøre samme nytten om du spiser ham til slutt. Jeg vet at Brørs Brød ligger ferdig oppskåret i brødskuffen. Jeg kan ta det jeg får. Det er ikke så nøye.

-          Ikke så nøye? Helt uenig, sa Turid Tunge. – Nå på kvelden passer det med en skive eller tre med Holger Honning. Han er nesten like god som lørdagsgodt. Smurf Smør liker også Holger.

M stod opp av senga og åpnet kjøkkenskapet der Holger Honning pleide å stå.

 

-          Men hvem er det som har glemt å sette på lokket slik at Sune Sukkermaur har kommet til og spist opp nesten alt sammen? Det må nok bli noe annet på skiven i kveld.

-          Bare det er søtt, går det greit, sa Turid Tunge.

-          Da må det bli gomme. Jeg vet det står en boks i kjøleskapet.

-          Jeg håper det er Namdalsgomme. Den er den beste.

 

-          Hvis Leif Lefse er med, sier jeg takk for maten, hørtes det fra Mads Mage.

Da M trakk dyna opp til haken, var alle fornøyde.

Mageløs, magelas, magelute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: