tirsdag 27. oktober 2020

1001 godnatthistorier - 429. Historien om Baktus Bakepulver

 

429. Historien om Baktus Bakepulver

-          Baktus Bakepulver var veldig glad for at jula var overstått, sa han da jeg snakket med ham nå nettopp, sa fru Fantasia og satt seg ned på sengekanten ved siden av M.

-          Det hadde virkelig vært en slitsom tid for ham med all julebaksten. Særlig pepperkakene og pepperkakehusene.

-          Hva har Baktus med pepperkaker å gjøre, spurte M. – Jeg har aldri sett snurten av ham, bortsett fra i kjøkkenskapet.

 

-          Jeg husker da vi lagde pepperkakehuset før jul. Vi tok noen teskjeer av Baktus Bakepulver, men siden så ingen noe til ham. Han bare forsvant inn i deigen og ble borte.

-          Det var fordi han hadde en jobb å gjøre inne i deigen, sa feen. - Det er først når kakene blir satt inn i stekeovnen at Baktus virkelig begynner å arbeide. Han sørger for at kakene hever seg og at det bli mer luft i dem. Egentlig gjør han det samme som Gjermund Gjær bare på en litt annen måte.

-          Baktus Bakepulver fortalte at det var veldig hektisk i ukene før jul. Det var mange kaker som skulle bakes, og det ble så varmt i kjøkkenet at noen åpnet vinduet for å lufte. Han selv var blitt lagt på bakebordet og var klar til å jobbe. Da så Njord Nordavind sitt snitt til å blåse innom og ta med seg Baktus. Nå var gode råd dyre, som folk sier. Det var søndag og butikkene var stengt, og det var umulig å kjøpe en ny boks bakepulver. Heldigvis hørte jeg at Baktus ropte og så han var i nød.

-          Njord Nordavind hadde det forferdelig travelt den søndagen. Han var på vei sørover for å lage julestemning og hvit jul. Sammen med seg hadde han Snart Snø. Hadde det ikke vært for at Snart hang litt etter, ville det vært umulig å se Baktus. Nå kunne jeg se at han satt i fanget til Njord. Begge to så ut til å være velfornøyde. Baktus hujet og ropte.

-          Fortere, fortere, ropte han. – Dette er kjempegøy. Mye morsommere enn å være på boks.

-          På boks, hørte jeg Njord si. – Du har da aldri vært på boks? Du er jo Snart Snø som skal sørge for at det blir hvit jul.

Njord sluttet å blåse og tok en pust i bakken.

-          Hvem er du egentlig, sa han og så på Baktus som satt og smilte og lo.

-          Jeg er Baktus Bakepulver. Hvem ellers? Du tok meg med fra bakebordet for å dra på førjulstur. Husker du ikke?

Njord Nordavind ristet på hodet.

-          Er du ikke Snart Snø? Du ligner akkurat på ham. Like fin og hvit.

-          Det var da jeg kom og fikk klaret opp i misforståelsen. Jeg hadde med meg en bakepulverboks og Baktus var ikke sen om å hoppe opp i den. Bakenfor oss falt Snart Snø ned på bakken og gjorde alt hvitt.

 

-          Nå var det bra du kom, sa Baktus. - Tenk om jeg bare hadde forsvunnet i snøværet. Jeg trodde Njord ville ha meg med på en kort tur bare. Nå gjelder det å skynde seg tilbake slik at det kan bli pepperkaker og pepperkakehus til jul.

-          Slik gikk det til at det ble pepperkakehus i år også, sa feen.

Hipp, hopp, hute, så var den historien ute

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: