lørdag 17. oktober 2020

1001 godnatthistorier - 419.Historien om Dørdis Dørmatte

 

419.Historien om Dørdis Dørmatte

-          I kveld hadde jeg en alvorsprat med Dørdis Dørmatte, sa fru Fantasia da hun kom inn til M.

-          Tørket du ikke av deg på føttene, spurte M.

-          Nei, det var ikke meg. Det var alle de andre som ikke tørket av seg på bena før de gikk inn. Bli med, så snakker vi med henne.

 

-          Dørdis synes de kan tørke av seg et annet sted enn på henne.

-          Men er det ikke det som er poenget med dørmatter? At de ligger der for at folk skal tørke av seg på føttene?

-          Alt med måte, sier Dørdis. – Hvordan skal jeg kunne gjøre jobben min om jeg er så full av skitt at det ikke hjelper å tørke seg?

-          Ta bare Bjørnar Bonde, for eksempel. Som regel setter han fjøsstøvlene sine i fjøset, men noen ganger, særlig når han har det travelt i våronna, glemmer han seg helt. Når han skal ha seg en matbit tørker han fjøsstøvlene på meg. Du aner ikke hvordan det stinker.

-          Hver gang han glemmer seg, må jeg vaske meg. Det liker jeg ikke. Dørmatter liker ikke vann i det hele tatt.

-          Nei, nå vil jeg gjøre som andre, sa Dørdis. Jeg vil reise på ferie.

-          Dørmatter kan vel ikke reise på ferie?

-          Det kan vi vel. Akkurat nå kan det passe veldig bra med en fjelltur. Jeg har hørt at fjelluften skal være så bra. Spesielt for oss dørmatter. Skal ikke Fjodor og Fjosrun Fjellstøvel på tur snart? Jeg kan være med dem. I fjellet er det stort sett stein over alt. Da er det ikke så mye som skal tørkes av. Det vil være en fin ferie for meg.

-          Har du ikke hørt om sauemøkk, spurte M. – I fjellet ligger det sauemøkk over alt. Skikkelig vemmelige greier.

-          Det er iallfall ingen fjøsstøvler der, har jeg hørt, sa Dørdis. – Jeg tror jeg vil trives i fjellet. Kanskje det til og med er snø der. Iallfall på fjelltoppene. Og så har jeg hørt det er sånne budeier der mange steder. De blåser til og med i neverlur rett som det er.

 

-          Når de sitter og blåser, har de bunad på seg og alle blir stående stille og lytte. Til og med kuene.

-          Tror du at Fjols Fjellturist vil ta deg med til fjells, da?

-          Det vil han helt sikkert. Hvor skal han ellers tørke av seg på føttene når han har vært ute og gått?

-          Kan du ikke like godt ligge hjemme når Fjols drar til fjells? Da får du jo ferie likevel.

-          At jeg ikke tenkte på det, sa Dørdis. – Jeg er nå litt dum.

-          Du kan ikke tenke på alt selv om du er dørmatte, sa M.

-          Hjemmeferie er ikke så dumt. Dessuten kan jeg passe på at det ikke kommer tyver og uvedkommende som vil inn i huset.

Mitt, matt, mute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: