tirsdag 20. oktober 2020

1001 godnatthistorier - 422. Historien om Målfrid Må på tur i Danmark

 

422. Historien om Målfrid Må på tur i Danmark

-          I kveld må jeg fortelle om hvordan det gikk da Målfrid Må var på tur i Danmark. Det gikk ikke helt bra, må vite, sa fru Fantasia og satte seg ved siden av M.

-          Går det virkelig an å hete Må til etternavn?

-          Selvsagt går det an. Det er massevis av rare navn, både fornavn og etternavn. Du vet jo at et ord på norsk kan bety noe helt annet i et annet land. Vil du kjøpe iskrem i Sverige, må du spørre etter glass.

-          Hvis Målfrid ville reise til et annet land, hvorfor reiste hun ikke bare til Sverige? Det er jo mye lettere.

-          Grunnen var ganske enkelt at Målfrid hadde hørt at en måtte spise glass i stedet for iskrem i Sverige, og iskrem var noe av det beste Målfrid visste. Derfor satte hun seg på danskebåten til Fredrikshavn.

-          Jeg håper hun ikke ble sjøsyk slik at hun kunne spise så mye iskrem hun ville?

-          Nei, reisen gikk bra, men da hun gikk i land i Danmark skvatt hun skikkelig. På en stor plakat stod det at nordmenn MÅ kjøpe fem kilo kjøtt, to liter vin og en liter brennevin.

-          Men, men, jeg vil jo bare ha iskrem, tenkte Målfrid Må. – Må jeg virkelig kjøpe alt dette.

Heldigvis var det noen i butikken som forstod problemet.

-          Må på dansk betyr det samme som kan på norsk, sa en ekspeditrise i butikken.

-          Åja, sa Målfrid. – Det var bra, for jeg vil bare ha iskrem. Og så vil jeg gjerne ha en brødskive eller to til frokost.

-          Du mener smørrebrød, spurte ekspeditrisen og pekte.

 

-          Jeg ser bare en haug med pålegg, svarte Målfrid. – Jeg vil bare ha et helt vanlig norsk smørbrød.

-          Dessverre, sa damen, - det har vi nok ikke i Danmark. Hvis du vil ha et norsk smørbrød må du skrape av pålegget slik at det bare er smøret igjen.

-          Javel, sa Målfrid. – Hvis jeg må det, tror jeg at jeg tar to iskrem i stedet. Hvis det er slik her i Danmark, får det være det samme.

-          En ting til. Jeg må tisse, sa Målfrid.

-          Ja, det må du, svarte damen og smilte.

-          Jeg vet selv at jeg må tisse. Hvorfor svarer du slik? Smiler gjør du også. Var det morsomt, kan hende?

-          Jeg vet da at nordmenn må tisse av og til. Det må dansker også. Alle må tisse.

-          Jeg må tisse nå, sa Målfrid Må for nå måtte hun virkelig. Hun stod og trippet.

-          Det må du ikke gjøre her. Jeg forstår ikke hvorfor du forteller meg at du må tisse, for det vet jeg jo allerede.

M rystet på hodet.

-          Gi meg to iskrem, så går jeg tilbake på danskebåten. Jeg må tisse.

-          Nordmenn er jammen rare, sa ekspeditrisen for seg selv.

Krim, krem, krute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: