lørdag 10. juli 2021

1001 godnatthistorier - 674. Historien om Tarjei Tarantell

 

674. Historien om Tarjei Tarantell

-          Tarjei Tarantell liker å ha det moro, sa fru Fantasia og slo seg ned ved siden av M.

-          Hva er han for noe rart, spurte M.

-          Han er en kjempestor edderkopp. Han snek seg med en kasse bananer fra Sør-Amerika.

 

-          Du tro det ble leven da han kom til fruktdisken. Siden han hadde vært sammen med Barry Banan i lange tider på bananbåten, tenkte han at det var greit å bli kjent med noen andre. Jorunn Jordbær så hyggelig ut, syntes Tarjei.

-          Jorunn satt ikke pris på besøket. Hun begynte å hyle, og snart hylte alle bærene i jordbærkurvene. Det ble ikke noe bedre da Tarjei sprang bort til den andre frukten. Eplene ble så redde at de rullet ut på gulvet.

-          Snart begynte kundene i butikken å hyle også. De satte fra seg handlekurver og løp ut.

-          Burmann Butikksjef kom springende med en svær feiekost.

-          Ha deg vekk, ropte Burmann og fektet med kosten. Han var vill og gal og rev ned melposer og pakker med kornblanding når Tarjei forsøkte å gjemme seg der.

-          Hadde det ikke vært for at Trond Tryllekunstner som ikke var redd for edderkopper, hadde puttet Tarjei i lommen sin, kunne det vært en mindre tarantell i verden.

-          Bare gjem deg her, sa Trond, - så sniker vi oss ut av butikken. Jeg vet at vi to kan ha mye moro sammen. Det er mange som er så redde for edderkopper at de ikke en gang tør si ordet edderkopp. Nå skal vi to dra på handletur sammen i noen butikker.

De to gikk inn i en kiosk hvor de solgte godteri.

-          Nå skal du se, sa Trond. – Jeg har lyst på en pose med Smørbukkarameller.  Jeg tryller deg inn i denne posen her og så skal jeg betale for den.

Damen i kassen begynte å hyle med en gang hun så Tarjei Tarantell inne i posen.

-          Ta karamellene og kom deg ut, ropte hun til Trond Tryllekunstner.

-          Jeg håper du liker karameller, spurte Trond, - for jeg kan ikke spise opp hele posen alene. Nå går vi til neste butikk, for jeg trenger en ny dress. Den gamle duger ikke til trylling. Kom så går vi.

I klesbutikken prøvde Trond flere dresser. Da han fant en han likte og stakk armen inn i ermet, kom Tarjei krypende ut.

-          Selger dere dresser med edderkopper i, spurte Trond.

Det ble mere hyling og skriking og ekspeditøren kastet dressen ut av butikken.

-          Kom dere ut og ta dressen med dere. Hvis folk begynner å snakke om at det er edderkopper her, vil ingen komme hit. Dressen kan du få gratis, men ikke si det til noen.

Slik holdt Trond og Tarjei på i flere dager.

-          Begynner det ikke å bli nok nå, spurte Tarjei Tarantell. – Snart har du huset fullt av ting. Dessuten synes jeg der er litt for kaldt her. Jeg vil reise tilbake til Sør- Amerika.

-          Heldigvis hørte jeg hva de to snakket om, sa feen. Jeg forstod at Trond ikke ville sende Tarjei tilbake. Derfor drysset jeg en porsjon med stjernestøv over ham og borte ble han.

Tarantell, tarantall, tarantute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: