fredag 5. november 2021

1001 godnatthistorier - 788. Historien om Skinnar Skinnbukse

 

788. Historien om Skinnar Skinnbukse

-          I kveld er endelig turen kommet til å fortelle om Skinnar Skinnbukse, sa fru Fantasia og satt seg ved siden av M.

-          Jeg husker du fortalte om ham før. Det var han som fikk alle myntene som ble mistet i Norge opp i lommene sine.

-          Jeg fikk overtalt Skinnar til å bli med meg nå fordi jeg fortalte ham at du var snill og grei.

 

 

-          Hei, sa Skinnar. – Det hadde vært fint om dere kunne hjelpe meg akkurat nå.

-          Du vil at jeg skal ta deg på meg, spurte M.

-          Det hadde vørt fint. Du skjønner jeg er litt sliten, for det var så mange som mistet mynter i dag. Kan hende var det fordi høstsalget startet i dag over hele landet. Jeg måtte tømme lommene mine flere ganger for at de ikke skulle sprekke. Det er enda bra at det er slutt på femøringene nå. De var større enn de fleste andre mynter og tok kjempestor plass. Dessuten ble det så mye bråk og klirring når de ramlet ned i lommene mine.

Skinnar så opp på feen.

-          Jeg vet du kan drysse stjernestøv med tryllestaven din. Nå ønsker jeg at det skal bli slutt på all mynten. Jeg ønsker meg pengesedler i stedet. Det er jeg helt sikker på at du kan ordne. Hvis du kan gi vinger til alle de sedlene folk mister slik at de kommer flygende til meg, ville jeg bli veldig glad.

 

-          Det skal jeg vel ordne, sa feen. – Ingen ting er lettere enn det.

Hun tok frem tryllestaven og drysset stjernestøv i alle retninger. Men det spesielle med stjernestøv er at det noen ganger har krefter som ikke lar seg styre. Denne gangen gikk det litt galt. Riktignok kom alle de sedlene som folk hadde mistet, flygende til Skinnar Skinnbukse. Snart hadde Skinnar alle lommene fulle, og så begynte sedlene å fylle opp der hvor det var ledig rom. Det ble nesten ikke plass til M der hun satt i lommen til Skinnar. Men det verste var at alt som var av sedler i hele Norge, fikk vinger å fly med. Det ble en flaksing og flyging uten like i banker og butikker. Verst var det i Norges bank. Alle sedlene der fant fort ut at det ble for trangt og de sprengte seg ut gjennom vinduer og dører. Det ble så mye sedler i luften at meteorologisk institutt kunne se dem på værradaren sin og meldte kraftig nedbør over hele Oslo og spredte byger over alle større byer.

Folk som hadde sedler i lommebøkene sine, kjente at det begynte å røre på seg der før alle pengesedlene brøt ut og fløy sin vei. Den eneste løsningen var å putte pengene i fuglebur for at de ikke skulle forsvinne, men hvor mange var det som hadde fuglebur? Nesten ingen.

-          Stopp, stopp, stopp, ropte M. – Det er snart ikke plass til meg inne i Skinnar Skinnbukse. Dessuten kiler sedlene med all flaksingen sin. Ikke tør jeg ta dem ut heller, for da bare flyr de sin vei.

-          Hmm, sa feen. – Der gjorde jeg visst noe feil. Det er nok lenge siden jeg hadde tryllestaven min inne på verksted, men det må vente til i morgen tidlig. Det ser ut til at du må sove med Skinnar Skinnbukse på i natt.

Men søvn ble det lite av, for hele natten flakset pengesedler rundt i rommet og forsøkte å komme inn i Skinnar. Ute i gatene løp folk omkring og ropte og forsøkte uten hell å fange flygende tusenlapper.

Fing, fang, fute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: