lørdag 6. november 2021

1001 godnatthistorier - 789. Historien om Skrue Skrujern

 

789. Historien om Skrue Skrujern

-          Her har jeg med meg Skrue Skrujern, sa fru Fantasia og satte seg på sengekanten ved siden av M. – Han lurer veldig på om du har noen skruer han kan skru på. Nå har han ikke hatt noe å gjøre de siste dagene. Tror du at du kan hjelpe ham litt?

 

-          Tja, svarte M. – Jeg vet ikke helt. De aller fleste skruene jeg vet om, er allerede skrudd inn og er fornøyde med det. Kan hende kan jeg spørre dem om de vil bli skrudd ut igjen?

-          De fleste skruer vil helst være der hvor de er skrudd inn, mente Skrue Skrujern.

-          Er det ikke greit bare å ligge i verktøyskrinet og ha gode dager, spurte M. – Nesten alle jeg vet om, synes det er fint med ferie.

-          Da er de ikke skrujern, sa Skrue. – En dag jeg ikke skrur, er ingen god dag.

-          Jeg tror sannelig du må roe ned, mente feen. – Det er ikke bra å drive å skru hele tiden. Da kan det går rundt for noen og enhver. Har du ikke hørt folk si når de synes noen er litt rare, at han eller hun er en merkelig skrue?

-          Nei, det har jeg aldri hørt. Dessuten er jeg et skrujern, ikke en skrue.

-          Da tror jeg at jeg må fortelle den en liten godnatthistorie for skrujern, sa feen.

-          Finnes det slike historier, da, spurte Skrue Skrujern.

-          Det gjør det nok ikke, men jeg skal vel finne på noe, tenker jeg. Det var en gang for lenge, lenge siden…

-          Er det ikke slik alle eventyrene begynner?

-          Noen av dem begynner slik, men nå må du ikke avbryte meg. Altså, det var en gang for lenge, lenge siden i et land som lå østenfor sol og vestenfor måne…

-          Jeg har hørt det var omvendt, sa Skrue. – Jeg tror det var vestenfor sol og østenfor måne.

-          Nå må du ikke avbryte meg hele tiden. Da glemmer jeg hva jeg skal fortelle. Jeg prøver en gang til. Det var en gang for lenge, lenge siden i et land som lå østenfor sol og vestenfor måne at det var en prinsesse som ikke fikk sove…

-          Hadde hun en ert under madrassen sin? Jeg har da hørt om prinsessen på erten. Det var visst en danske som het Hans Christian Andersen som skrev det en gang.

-          Hans Christian Andersen skrev mange historier.

-          Hvorfor skrev han ikke en historie om oss skrujern også? Det var dårlig gjort av Hans Christian, synes jeg.

-          Nå, nå, sa feen. - Akkurat nå synes jeg du skal ta det litt med ro. Det blir ingen godnatthistorie om du skal avbryte meg hele tiden.

-          Hvorfor fikk ikke den prinsessen sove, da? Det vil jeg gjerne vite.

-          Det kommer senere i historien.

-          Hvorfor kan du ikke fortelle det nå? Jeg vil gjerne vite det.

-          En godnatthistorie har gjerne en begynnelse og en slutt. Akkurat nå er jeg bare kommet til begynnelsen.

-          Du skal vel ikke vente helt til slutt med å fortelle hvorfor hun ikke fikk sove når jeg vil vite det nå?

Feen svarte ikke. Hun bare pekte på M som hadde lukket øynene og lå og sov.

-          Jeg tror resten må vente til i morgen kveld, sa hun.

Skri, skra skrute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: