mandag 11. april 2022

1001 godnatthistorier - 935. Historien om Tor Torden

 

935. Historien om Tor Torden

-          Du har sikkert hørt Tor Torden rett som det er om sommeren, sa fru Fantasia og flyttet på hodeputen før hun satte seg.

-          Ja, det er han som gir lyd fra seg en stund etter at Linda Lyn blinker. Jeg synes han er skummel når han braker løs.

 

-          Han kunne dempe seg litt, mener jeg. Det kan ikke være noe poeng i å buldre så høyt. Hvis jeg skal snakke med ham i kveld, må du be ham om å roe seg.

-          Det skal jeg nok få til, sa feen og holdt tryllestaven opp i luften. Dermed trakk hun ned et lite lynblink fra skyene.

-          Her har vi dem begge to, både Linda og Tor. – Nå er de så små at Tor er tilsnakkendes.

-          Men han ligger jo på stolen og ruller, sa M.

-          Javisst ruller jeg, sa Tor. – Har du aldri hørt om at tordenen ruller?

-          Ja, men ikke på stolen min.

-          Jeg ruller akkurat slik som jeg vil, brummet Tor.

-          Men hvorfor kan du ikke rekke opp hånden hvis du vil si noe slik som jeg har lært på skolen?

-          Skole har jeg aldri hørt om. Jeg gjør slik som jeg vil. Hvis jeg vil rulle, så ruller jeg. Slik er det bare. Jeg husker den gangen Kalle Kano ikke ville høre på meg. Da skulle jeg nok ha rullet mer. Det var bra det gikk som det gjorde den gangen da Kalle dro på tur med Torunn og Einar Pensjonist ned til Trondheimsfjorden.

-          Det husker jeg, sa M. – De fikk til og med seg tre spann med Inger Inderøysodd på veien bort til Sundsanden.

-          Det gikk bra den gangen, sa Tor Torden, - men hadde jeg buldret litt høyere ville Kalle Kano holdt seg hjemme. Du har sikkert hørt mange snakke om at det er stille før stormen. Det er fordi at alle skal høre når jeg begynner å buldre. Da er det tid for sommerfugler og insekter å gjemme seg. Fuglene må fly tilbake til redene sine for å beskytte egg og unger.

-          Men er det ikke nok med å tordne og buldre? Hvorfor skal du rulle også?

-          Tordne, buldre og rulle er jo egentlig akkurat det samme. Det har seg slik at jeg får hjelp av Rulle Rullestein av og til. Ingen kan lage rullende lyder slik som Rulle. Det er derfor han er rund. Hadde Rulle vært en helt vanlig steinblokk, hadde han ikke greid å hjelpe meg. Rulle er egentlig redd for Linda Lyn. Det er derfor han nesten aldri ligger på fjelltopper hvor Linda like å slå seg ned. Får Rulle sjansen til det, ruller han ned i Elvin Elv og gjemmer seg etter at han har buldret ferdig. Det er derfor mange elver er fulle av rullestein. Du kan bare se selv.

-          Det visste jeg ikke, sa M.

-          Ingen kan vite alt, svarte Tor Torden.

Tordin, tordan, tordute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: