lørdag 23. april 2022

1001 godnatthistorier - 945. Historien om Spong Spekkhogger

 

945. Historien om Spong Spekkhogger

-          Spong Spekkhogger vil gjerne være med i en godnatthistorie, sa fru Fantasia og satte seg ned ved siden av M.

-          Hvor skal vi treffe ham, spurte M. – Holder ikke han til ute i havet?

-          Vi skal besøke ham i Sandefjord. Endelig har han våget seg inn til den gamle hvalfangstbyen i Vestfold.

-          Det er der de lager Hval sjokolade, er det ikke?

-          Det stemmer, og det er akkurat hva Spong har hørt. Han har aldri smakt sjokolade, og tenkte at nå var det på tide. Jeg tenker det er best vi tar med et lite utvalg fra Hval sjokoladefabrikk når vi skal hilse på ham.

 

-          Tror du Spong liker sure hvaler?

-          Det er ikke greit å si, mente feen.

-          Bare han ikke får hull i tennene sine om han spiser søtsaker. Jeg har hørt at han har mange store tenner i munnen sin, og det er sikkert ikke greit med tannpine for Spong. Det er nok ingen tannleger som kan hjelpe ham.

-          Vi får se, sa feen og drysset en neve stjernestøv over M. – Nå drar vi til Sandefjord.

 

Og sannelig. Der svømte han i sjøen. Den store ryggfinnen stakk opp av vannet.

-          Vi har med sure hvaler til deg, ropte M da Spong Spekkhogger kom nærmere.

-          Sure hvaler? Det har jeg aldri hørt om, boblet Spong og blåste luft høyt opp i været slik at M og feen ble klissvåte. – Vi hvaler er aldri sure. Hvorfor skulle vi være det? Vi kan svømme hvor vi vil og noe å spise finner vi bestandig.

-          Nettopp, ropte M. – Sure hvaler går an å spise. Har du hørt om Laban Seigmann?

-          Nei, svarte Spong. – Hvem er det? Kan han svømme?

-          Nå har jeg ikke Laban her akkurat nå. Ellers kunne jeg spurt ham. Men sure hvaler er jeg helt sikker på at kan svømme. Jeg hiver noen ut til deg.

M åpnet boksen med sure hvaler og kastet en neve ut til Spong.

-          Det der var godt, smattet Spong. – Har du flere?

Det varte ikke lenge før boksen med sure hvaler var tom.

-          Da må du bli med til Hval sjokoladefabrikk. Der er jeg sikker på at de har mer.

-          Kan jeg svømme dit, spurte Spong.

-          Det ordner jeg, sa feen og drysset en kjempeporsjon med stjernestøv over Spong.

Et øyeblikk etter var alle tre inne i sjokoladefabrikken.

-          Her var det fint, sa Spong og slo med halen.

Det skulle han ikke gjort. Han veltet en kjempekjele med flytende sjokolade over hele seg. Da sjokoladen stivnet, kunne han ikke røre på halen i det hele tatt. Trøsten var at han fikk spise så mye sure hvaler han bare ville.

Hvil, hval, vute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

 

 

 

 

 

 

 

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: