torsdag 21. april 2022

1001 godnatthistorier - 943. Historien om Flakk Flaggstang

 

943. Historien om Flakk Flaggstang

-          Vi må skynde oss ut til Flakk Flaggstang med en eneste gang, sa fru Fantasia og hadde ikke tid til å sette seg ned. – Han trenger øyeblikkelig hjelp!

-          Jeg trodde han stod trygt på plassen sin, svarte M.

-          Det er ikke det som er problemet. Solfrid Sol går ned om ett minutt, og vi må skynde oss.

-          Hun går jo ned på denne tiden hver eneste kveld. Vet ikke Flakk det?

-          Selvsagt vet han det, men det er noen som har knytt en skikkelig blåknute i flagglinen. Flaggreglene sier at flagget må fires ved solnedgang, og Flakk er nøye på det.

 

-          Det var dere endelig, ropte Flakk. – Nå er det like før hundre og to er ute.

-          Heter det ikke hundre og ett er ute, spurte M.

-          Om det er nittini eller hundre og tre kan være akkurat det samme når Solfrid er på vei ned. Kan dere ordne opp med den knuten nå med en eneste gang eller kan dere ikke?

-          Jeg skal gjøre mitt beste, sa feen, - men her tror jeg det eneste som nytter er en håndfull stjernestøv.

Litt etter var knuten knytt opp, og M kunne ta imot flagget.

-          Det der var i siste liten, stønnet Flakk Flaggstang, - men det er jo slikt som kan skje når man er flaggstang. Hadde jeg bare fått vokse til jeg ble en skikkelig mastefuru med hedersplass på en ordentlig seilskute, men den tiden er vel over for lenge siden.

 

-          Heldigvis går det an å drømme, sa Flakk Flaggstang, - og det gjør jeg hver eneste natt. I drømmene mine seiler jeg på alle verdens hav. Så får det heller være at jeg er en helt alminnelig flaggstang når jeg våkner hver eneste morgen av at Solfrid skinner på den kulen jeg har i toppen. Jeg skulle bare ønske at kulen hadde vært gullforgylt. Det hadde passet seg for en flaggstang som meg, mener nå jeg.

-          Kanskje du får en ny kule til syttende mai, sa M.

-          Ja, det går jo an å håpe. Ellers tror jeg at jeg må være fornøyd om noen kan feste Flida Flagg til flagglinen med et skikkelig flaggstikk. Jeg er lei av blåknuter som er umulige å få opp. Flaggstikk er en av de enkleste knutene og går fort å lage.

 

-          Enklere knute enn enkelt flaggstikk finnes ikke for å skjøte sammen to tauender, og den er lett som bare det å få opp. Du lager en liten løkke på tauet du holder i venstre hånd. Med høyre hånd trer du den andre enden inn i løkken nedenfra. Da er det bare å legge tauet i høyre hånd under løkken og tre det tilbake over løkken, men under seg selv. Hvis du ikke får det til med en gang, kan noen hjelpe deg. Ikke noe er så morsomt som å lage knuter som holder og er lette å få opp. Jeg er nesten sikker på at fru Fantasia har fortalt historien om Knut Knute.

-          Nei, det har jeg sannelig glemt, sa feen.

-          Så det er derfor jeg stadig vekk får blåknuter på flagglinen min. Det er Knut Knute som slår seg vrang. Jeg tenkte jo at det måtte være en grunn. Det er en grunn til alt. Selv om jeg bare er en enkel flaggstang, har jeg lært såpass.

-          Jeg kan ikke love noe, sa feen, men jeg skal se om jeg ikke kan klemme Knut Knute inn i en godnatthistorie.

-          Det ville være fint, sa Flakk. – Nå må dere bare passe på å pakke Flida Flagg pent sammen slik at hun er klar til neste flaggheising, avsluttet Flakk Flaggstang.

Knitt, knatt, knute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: