søndag 17. april 2022

1001 godnatthistorier - 939. Historien om Varg Vannloppe

 

939. Historien om Varg Vannloppe

-          Varg Vannloppe er så liten at det knapt er plass til ham i en godnatthistorie, sa fru Fantasia og holdt opp et lite vannglass.

-          Er det Varg som er den lille prikken der, spurte M.

-          Jeg er vel ingen liten prikk, boblet Varg. Det var tydelig at han var irritert. – Hvordan hadde det vært i alle vannene i verden om det ikke hadde vært for oss vannlopper?

-          Jeg skal hente et forstørrelsesglass slik at du bedre kan se hvordan Varg ser ut, sa feen.

 

-          Oj, er det slik han ser ut!

-          Det er ikke noe å oje seg over, svarte Varg. – Nesten alle vannlopper eller bladfotkreps ser ut som meg. Har du noen ganger tenkt over hvordan du ser ut forresten? Jeg har sett deg og andre tobeininger mange ganger når dere bader i ferskvann. Det er tydelig at dere ikke hører hjemme der slik som dere plasker.

-          Vi svømmer, sa M.

-          Kall det hva dere vil. Jeg mener det er plasking. Dere skulle lære dere å oppføre dere som skikkelige vannlopper.

-          Hvordan kan jeg det når jeg holder til på land?

-          Det er det som er feilen. Hadde du vært mer i vannet, ville du lært.

-          Men jeg bader jo rett som det er, både i vann og i badekaret, protesterte M.

-          Det er nok mest i badekaret, tenker jeg, sa Varg. – I badekaret er det ingen vannlopper. Forresten skjønner jeg ikke hvorfor vi vannlopper ikke får lov til å slippe inn i badekarene.

-          Det er nok på grunn av Reimar Renseanlegg, skjøt feen inn. – Reimar er opptatt av at vannet i badekarene skal være renset og rent.

-          Jeg vet godt hvem Reimar er, sa Varg. – Og jeg liker ham ikke. Hvis Reimar hadde fått det som han ville, hadde han renset alt som er av ferskvann. Hvordan ville det da vært i vannet? Det ville ikke vært vannlopper eller noen andre som holdt til der. Ikke noe fisk heller.

-          Men vannet hadde vært rent, sa M. – Jeg har hørt at det er viktig med rent vann.

-          Ute i naturen er det knapt noen vann som er helt rene. Da hadde det ikke vært mat å finne for oss vannlopper. Dessverre er det noen som spiser oss vannlopper også. Jeg tenker spesielt på Stine Stingsild. Hun er virkelig skummel.

-          Det er hun som har pigger på ryggen?

 

-          Det verste er at Stine har store øyne som ser alt som rører seg i vannet. Piggene hennes bryr jeg meg ikke om. Heldigvis har jeg en avtale med Ørjan Ørret om at jeg kan klø ham på ryggen hver gang han spiser en stingsild. Blir det alt for mange stingsild i vannet, kan jeg knapt røre på meg uten å bli spist. Akkurat nå er jeg forresten sulten. Det hadde vært fint om jeg kunne komme ut av dette vannglasset, for her er det ikke en eneste matbit.

-          Da tar vi deg med ned til Figga, sa feen.

-          Men pass å finne en plass hvor Stine Stingsild ikke holder til, avsluttet Varg Vannloppe.

Lipp, lopp, lute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: