tirsdag 12. april 2022

1001 godnatthistorier - 936. Historien om Severin Setermjelt

 

936. Historien om Severin Setermjelt

-          I kveld skal vi ta turen til fjells, sa fru Fantasia og drysset en håndfull stjernestøv over M. Dermed fôr de gjennom luften raskere enn vinden.

-          Hvor skal vi hen i dag?

-          Vi skal til Rondane og hilse på Severin Setermjelt, sa feen.

Litt etter stod de på setervollen ved Kvamsnyseter. M så seg om, men ingen Severin Setermjelt var å se. Derimot var det en tynn stemme som pep et svakt hei. Det var ingen å se.

-          Hei, pep det igjen og M så ned.

-          Det er bare rot igjen, pep stemmen. – Jeg mener det er bare roten igjen.

-          Hvem er du, spurte M.

-          Jeg er Severina Setermjelt, og det er Gjemsine Geit som har vært på ferde igjen. Hun tygger i seg alt som er grønt. Blomstene mine liker hun best.

-          Du skulle vel ikke vite hvor Severin Setermjelt har gjort av seg?

-          Jo, han står oppe i den bergsprekken der. Der kommer ikke Gjemsine til med tungen sin.

 

-          Han gjemmer seg godt, men hvis jeg roper på ham, skal du se han titter frem.

Og der var Severin Setermjelt. Han gløttet forsiktig frem der han stod.

-          Å, er det bare dere, sa Severin. – Jeg var redd det var Gjemsine Geit som tuslet omkring. Vi i setermjeltfamilien trodde at det var slutt med seterstellet her i fjellet, men sannelig dukket Gjemsine opp her. Det var Bjørnar Bonde som kom med henne og pekte utover.

-          Her tror jeg du kommer til å trives, sa Bjørnar til Gjemsine.

-          Jeg forsøkte å protestere, men det var ingen som hørte på meg. Nå kan du se hvordan det gikk med Severina. Det er bare roten igjen av henne, og jeg tviler på om hun greier å få frem blomster igjen. Og så nå som det var så trivelig her på Kvamsnyseter. Det var bare noen fotturister som kom innom av og til. Når de så Severina og meg, slo de hendene sammen og beundret oss.

-          At det er så vakre blomster her, hadde vi ikke trodd, sa de. Fjols Fjellturist har vært her også. Han var her til og med to ganger fordi han hadde glemt igjen vannflasken like ved siden av meg, Da han fant den, ga han meg like gjerne en liten vannskvett. Det gjorde godt, for det er litt tørt her jeg vokser.

-          Skal jeg finne litt vann til deg, spurte M.

-          Det hadde vært fint, sa Severin Setermjelt. – Forresten er det en annen ting du kan hjelpe meg med. Jeg har noen frø her inne i en frøbelg. Hvis du kunne ta ut dem og legge dem i jorda litt lenger opp i lia? Jeg er nemlig ikke kar om å kaste frøene langt nok unna til at de nye spirene er trygge for Gjemsine. Hvis du ser den fossen rett oppi her, tror jeg det er mange fine plasser der. Jeg har hørt av de andre plantene som vokser der, at de rett som det er får seg en liten dusj.

-          Det skal jeg ordne, sa M.

-          Jeg drysser litt stjernestøv over deg og Severina, sa feen. – Da blir dere usynlige for Gjemsine.

Slik gikk det til at det snart var et helt teppe av setermjelt som vokste ved Kvamsnyseter.

Mjelt, mjalt, mjute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: