fredag 29. april 2022

1001 godnatthistorier - 951. Historien om Okkar Okse

 

951. Historien om Okkar Okse

-          Hvem er det som lager slike kraftige lyder om kvelden, spurte M da fru Fantasia kom inn i soverommet. – Jeg får noen ganger nesten ikke sove etter at du er ferdig med godnatthistoriene. Kan det være en ku eller en okse?

-          Det skal du snart finne ut av, svarte feen. – Vi skal på besøk til Okkar Okse. Nå sommerstid er han i enga og nyter trøndersommeren.

 

-          Oj, han ser litt morsk ut, utbrøt M. – Tør vi hilse på ham?

-          Bare Okkar ser oss og ikke blir skremt, er det ikke farlig. Vi står stille her og venter til han ser oss og kommer gående.

Det varte ikke lenge før Okkar Okse kom ruslende. Han snuste i luften da han fikk øye på M.

-          Hvem er du, spurte Okkar.

-          Jeg er M, svarte M som sant var.

-          Mm, sa Okkar og liksom smakte på navnet. – Det hørtes godt ut.

-          Du kan få lov til å slikke meg på hånden hvis du vil, svarte M.

Okkar Okse strakk ut tungen.

-          Det kilte, sa M og trakk til seg hånden. – Hva holder du på med her i enga, forresten?

-          Jeg hjelper Bjørnar Bonde med å holde gresset nede. Hvis jeg ikke beiter her, vil det snart være ufremkommelig. Før passet jeg på gressplenen rundt huset hans, men det ble det slutt på da jeg la fra meg noen okseruker rundt omkring.

-          Jeg har bare hørt om kuruker, sa M.

-          Det er omtrent det samme, svarte Okkar, - bare at okserukene er mye større.

-          Åja.

-          Du får bare se deg for, så du ikke tråkker i dem her i enga. Gjørild Gjødselflue holder til der og hun og larvene hennes liker ikke å bli forstyrret.

 

-          Hva gjør du ellers her på gården til Bjørnar Bonde, spurte M.

-          Gården til Bjørnar Bonde? Det er jo jeg som eier denne gården! Når Bjørnar er for lat til å slå gresset enda jeg har sagt til ham mange ganger at det er hans jobb, er det jeg som må gjøre det. Slik var det før i tiden også. Når det var tungt arbeid som skulle gjøres, var det vi okser som måtte trå til.

 

-          Jeg har hørt at i det gamle Egypt, var det vi okser som hadde ansvar for styre og stell, fortsatte Okkar. – Der var det en okse som het Apis som styrte landet ved siden av en tobeining som egypterne kalte for farao. Hadde det ikke vært for oss okser, ville det stått dårlig til med Egypt på den tiden. Hvem skulle ellers pløyd jorda og sørget for at egypterne hadde nok mat? Her på gården hvor jeg bor nå, har jeg det nok bedre enn Apis og oksekameratene hans. Jeg har sagt til Bjørnar Bonde at nå er det Trygve Traktor som får arbeide mens jeg koser meg på beite.

M trakk seg litt tilbake og hvisket til feen.

-          Skal jeg si til Okkar at jeg har sett oksekoteletter og oksestek i butikken?

-          Det tror jeg er best å la være. Det er bedre at han nyter livet her i enga i sommer. Nå er det forresten snart sovetid.

-          Hva var det dere hvisket om, spurte Okkar. – Jeg har hørt at den som hvisker, lyver.

-          Fru Fantasia sa at det er sengetid, sa M.

-          Bare pass på at du ikke tråkker i en okseruke, rautet Okkar Okse til farvel.

Ikk, okk, snute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: