tirsdag 26. april 2022

1001 godnatthistorier - 948. Historien om Mina Mink

 

948. Historien om Mina Mink

-          Mina Mink er en innvandrer til Norge, sa fru Fantasia da hun kom inn til M. – Hun er med meg akkurat nå, men hun er ikke sikker på om hun tør komme inn. Hun er nemlig redd for Konrad Konstabel.

 

-          Ingen fare, sa M. – Jeg så Konrad nede ved Steinkjerelva i ettermiddag. Der var han opptatt med å passe på Kjell Kjerrakaill.

-          Det var godt å høre, pep Mina Mink. Hun kom inn og krøllet seg sammen på stolen ved siden av senga.

-          Hvorfor er du så redd, spurte M.

-          Du vet det kanskje ikke, sa Mina, men familien min kom til Norge fra Amerika for omtrent 90 år siden, i 1927. De som kom den gangen, ble satt i bur alle sammen. De menneskene som utvandret til Amerika ble kalt innvandrere der borte og spredte seg over hele Amerika. Vi mink ble behandlet som slaver da vi kom hit. Mange mink klarte å rømme og har aldri gjort noen skade annet enn å jakte for å finne mat. Nå har vi havnet på noe som blir kalt svartelista, og det er ikke trygt for oss noen steder. Det går historier om hvor fint det var i Amerika før alle de tobeinte innvandrerne kom dit. Vi i minkfamilien har en mening om hvem som er de verste skadedyrene i verden i dag. Det er iallfall ikke oss mink.

-          Du kan få bo her, sa M. – Vi har bare en katt i huset, og jeg er sikker på at dere kan bli venner. Du må bare love at du ikke skal stjele egg og fugleunger når du bor her. I stedet kan du få kattemat. Det er jeg sikker på at du vil like. Her er forresten Kari Katt. Nå kan dere hilse på hverandre.

Kari Katt kom inn, men reiste bust og hveste da hun så Mina Mink.

-          Skal jeg bo sammen med hun der, knurret Kari.

-          Tror du ikke det går bra, spurte M.

-          Bra og bra, hveste Kari. - Jeg vet ikke. Jeg har sett henne før og har forsøkt å holde henne unna området her. Jeg vil nemlig ha småfuglene og musene for meg selv.

-          Nå har jeg ikke hørt på maken! Spiser du både mus og småfugler? Du får jo all den maten du vil ha.

-          Noe må jo en katt gjøre. Jeg kan ikke spise og ligge og sove resten av tiden. Bare spør Mina Mink. Det var vel en grunn til at familien hennes rømte fra fangenskap.

-          Det stemmer, sa Mina. – I bur var det nok av mat, men det var ikke noe å finne på. Det var som å være i fengsel. Ikke noe trivelig i det hele tatt. Nå har jeg familie rundt i hele Norge, men tobeiningene synes vi er blitt for mange og spiser for mye. Selv skulle jeg gjerne reist tilbake til Amerika, men nå hører jeg det er blitt alt for mange tobeininger der. Hva som vil skje om Konrad Konstabel fanger meg, vet jeg ikke, men jeg tror ikke Konrad er snill.

-          Jeg skal snakke med Konrad og Kjell Kjerrakaill, sa feen. – Da tror jeg at Kjell skal lage nok spetakkel til at Konrad blir opptatt nede i Steinkjerelva.

-          Så fint, sa Mina. – Bare Kari Katt blir vant til meg, tror jeg at jeg kan bo her.

Mink, mank, mute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: