torsdag 28. april 2022

1001 godnatthistorier - 950. Historien om Sprong Spurvehauk

 950. Historien om Sprong Spurvehauk

-          Sprong Spurvehauk klaget til meg i kveld sa fru Fantasia da hun satte seg på stolen ved siden av senga til M.

-          Hvorfor det, spurte M.

-          Jeg har han med her, så han kan svare selv, men han ville ikke komme inn. Derfor må vi gå ut.

Vel ute var ikke Sprong å se noen steder.

-          Han passer sikkert på at det ikke er noen katter i nærheten. Det verste Sprong vet, er katter som lurer på bakken. Han liker seg best når han kan fly.

 

-          Der er han, sa M og pekte.

Litt etter slo Sprong Spurvehauk seg ned på en grein. Han foldet sammen vingene og så på M med et smil rundt nebbet. M hilste og lurte på om hun skulle ta ham i vingen eller klørne. Hun gjorde ingen av delene. Klørne så nifst skarpe ut.

-          Jeg hørte det var noe du er misfornøyd med, begynte M.

-          Misfornøyd og misfornøyd. Egentlig er jeg fornøyd med det aller meste. Jeg kan fly hvor jeg vil, og det er ingen som bestemmer hva jeg skal gjøre, men det jeg ikke liker, er at jeg blir kalt for spurvehauk. Hva har jeg med spurv å gjøre? Alle kan jo se at jeg og Grei Gråspurv ikke ligner på hverandre. Jeg synes det er helt ugreit at navnet hans har sneket seg inn i navnet mitt. Det sammen mener Hans Hønsehauk. La gå at vi to spiser litt gråspurv og høns av og til, men vi trenger jo ikke å ha maten vi spiser i navnet vårt. Jeg har aldri hørt om noen tobeininger som heter Grautsimen, Fleskelars eller Griseguri!

-          Navnet skjemmer ingen, har jeg hørt mange si, svarte M.

-          Men hvorfor er det da ingen som heter Fleskelars. Har du hørt om noen som heter Fleskelars, kanskje?

M ristet på hodet.

-          Du trenger vel ikke bry deg om hva du heter, sa hun. – Et navn er jo bare et navn. Det er vel bedre å være opptatt av hva du driver med, er det ikke.

Sprong skakket på hodet som han tenkte seg om.

-          Jo, du er kanskje inne på noe der. Jeg burde nok fly mer og tenke mindre. Nattekvisten er til for å sitte på om natten og sove, ikke for å tenke. I morgen skal jeg forresten ta turen til Okkar Okse. Han er plaget av kubrems for tiden. Hvis du vil, kan du være med?

-          Da må jeg nok snakke med fru Fantasia, sa M. – Jeg vet ikke hvem som skal være med i godnatthistorien i morgen kveld.

-          Det der skal jeg ordne, sa feen. – Okkar Okse har ikke vært med i noen historie så langt, og jeg skal nok finne plass til ham i morgen.

-          Da sees vi i morgen kveld, sa Sprong Spurvehauk. – Nå må jeg fly videre, skal jeg finne nattekvisten før det blir mørkt. God natt til deg!

Spurv, sparv, spute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: