tirsdag 19. april 2022

1001 godnatthistorier - 941. Historien om Malene Marisko

 

941. Historien om Malene Marisko

-          Har du hørt historien om Malene Marisko, spurte fru Fantasia og glattet på lakenet før hun satte seg ved siden av M.

-          Nei, fortell!

-          For lenge, lenge siden, satte jomfru Maria oppe i himmelen. Da hørte hun et lite barn gråte og skyndte seg ned for å trøste det. Hun sprang så fort at hun mistet skoene sine og skar seg på steiner og spisse torner. I fotsporene hennes vokste det senere opp gule blomster som fikk navnet Maria Gullsko.

 

-          Maria Gullsko blomstret først senere. Hadde det ikke vært for at jomfru Maria traff på Malene Marisko, måtte hun vende barbent tilbake til himmelen.

-          Ja, slik var det, sa Malene Marisko. - På den måten fikk jeg navnet mitt. Men jomfru Maria var ikke den første som satte meg på føttene sine. I all den tid jeg har vokst på jorden, har folk brukt meg til sko. Skomakerne pleide bestandig å se på meg når de skulle lage sko. Ser du på meg, er det lett å forstå.

 

-          Du ser mer ut som en tøffel, synes nå jeg, sa M.

-          Uansett var jeg god å ha på føttene. Det er derfor jeg ikke finnes mange steder i dag. De som gikk barbent, fant fort ut at ingen var bedre å ha på føttene enn jeg. Maria Gullsko var for små for de fleste. I England ble det etter hvert så mange mennesker som satte meg på føttene sine, at jeg nesten forsvant. Jeg fant ut at det var best å flytte til Europa. Siden spredte jeg meg til Asia også. Når folk satte meg fra seg om kvelden, stakk jeg ofte av og slo rot andre steder. Ser du meg vokse i skogen, vet du at det har vært folk der i tidligere tider.

-          Kan det være sant, spurte M.

-          Det er iallfall hva mange sier. Om det er sant, bryr jeg meg ikke så mye om, sa Malene Marisko. – Egentlig har jeg vokst på jorden lenge før det var mennesker og dyr som vandret omkring. Det er i hvert fall hva jeg har hørt av foreldrene mine. Vi marisko er mer opptatt av andre ting. Som for eksempel å finne passende vokseplasser. Men først må vi sette frø. Jeg pleier å lure Solveig Solitærbie litt. Hun er ute etter pollen, og da faller hun rett som det er ned i meg.

 

-          Har hun først falt ned, er det ikke lett å komme ut igjen. Slikt blir det etter hvert frø av. Flo Flue og familien hennes kommer også på besøk, men hun setter seg bare på meg fordi hun vil hvile og fordi jeg er så fin og gul. Dra heller til Balder Ballblom, sier jeg til Flo. Han er mye gulere. Nå er det dessverre lenge siden jeg har sett noe til jomfru Maria. Jeg lurer ofte på hvorfor. Det samme sier Maria Nøkleblom, Maria Marinøkkel, Merete Marihøne og mange andre. Ingen vet hvor det er blitt av henne, men vi håper hun sitter oppe i himmelen og følger med å hva vi holder på med her nede.

Sko, ska, skute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: