lørdag 2. mai 2020

1001 godnatthistorier - 261. Historien om Nørdis Nøtteknekker


261. Historien om Nørdis Nøtteknekker
-          Har du noen gang forsøkt å knekke Hasse Hasselnøtt med bare fingrene, spurte fru Fantasia da hun satte seg ved siden av M. - Jeg har prøvd, men jeg måtte gi opp.
-          Nei, svarte M, - han er altfor glatt til at jeg får det til.
-          Det må nok en Nørdis Nøtteknekker til, tenker jeg, sa feen.
-          Nørdis ligger i skuffen sammen med mange andre og bare venter på at Hasse og de andre nøttene skal bli modne. Hasse og Nørdis er ikke særlig gode venner. Hasse liker seg best inne i skallet sitt. Han er litt sær sånn, liker best å være for seg selv. Selv om han er sammen med mange andre nøtter, holder han stort sett munn.
-          Drømmen til Hasse Hasselnøtt er å bli moden, falle ned på bakken og vente til våren. Da kan han spire og bli til et nytt hasseltre. Det gjelder ikke å bli tatt av Erik Ekorn eller Narve Nøtteskrike. Dessverre for Hasse er det ikke ofte han lykkes. Er han heldig, kommer han i nøtteskålen til jul, og der venter selvsagt Nørdis Nøtteknekker.

-          Hei, sier Nørdis. – Der er du sannelig igjen, Hasse! Det er lenge siden sist, nesten et helt år. Det er hyggelig å se deg igjen, og du ser godt ut. Fin og brun i skallet. Du har sikkert kost deg i hele sommer, men har nok glemt å smøre deg inn med solkrem. Det er lett å se slik farge du har fått, sier hun og skjærer med tennene.
-          Jeg tror jammen jeg må prøve meg på hun som ligger ved siden av deg for å se om jeg har glemt gamle kunster fra i fjor.
Dermed knekker Nørdis til av alle krefter. Det er tungt arbeid, og det er tydelig for henne at det ikke har hjulpet å ligge i skuffen og spare på kreftene hele sommeren. Til slutt smeller det likevel og ut kommer den fineste hasselnøttkjernen du kan tenke deg.

Hasse ligger ved siden av og grøsser. Han vet at selv om Nørdis ikke virker like sprek som i fjor, så vil hun nok klare å knekke ham.
-          Det der var min santen tungt. Jeg trodde jeg ikke skulle klare det. Det var nok litt dumt å prøve meg på en hasselnøtt. Jeg skulle heller trent meg opp på Valbjørg Valnøtt. Hun er mye lettere å knekke.

-          Skallet til Valbjørg er todelt og lett å åpne bare jeg får tak på det riktige stedet. Hun er grei sånn, Valbjørg. Jeg vet jo at hun ikke er så annerledes enn deg, Hasse, men hvorfor ellers er det at skallet hennes er delt i to halvdeler om det ikke var fordi at hun vil gjøre jobben lettere for meg? Det er en mening med det meste bare en leter etter meningen, sier jeg. Den som leter finner, heter det.
-          Det blir ingen jul uten meg, sier Nørdis Nøtteknekker og ser på Hasse. – Jeg er nok den viktigste av alle de som er med på å lage julestemning. Gregers Gran som kler seg ut som juletre når han kommer innomhus i desember og Petra Pepperkake som sprer godlukt på kjøkkenet når hun stekes, kan nok mene det samme. Dem om det, sier Nørdis.
Hasse Hasselnøtt hørte akkurat det samme for ett år siden, men vører ikke praten til Nørdis fordi han vet at det er han som er hovedpersonen nå til jul. Han holder tett og lar Nørdis Nøtteknekker prate i vei.
Knekk, knakk, knute, så var den historien ute.
Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

Ingen kommentarer: