onsdag 27. mai 2020

1001 godnatthistorier - 285. Historien om Blit Blåmeis


285. Historien om Blit Blåmeis
Før M visste ordet av det, var det blitt kveld og hun lå i senga og ventet på at fru Fantasia skulle komme slik hun pleide. Hvor ble feen av? Satt hun på sengekanten til andre barn denne kvelden? Plutselig satt hun der likevel.
-          Lurte du på hvor det ble av meg, spurte fru Fantasia.
M nikket.
-          Jeg måtte stoppe da jeg hørte en liten fugl oppe i et tre. Den pep slik at jeg skjønte det måtte være noe.
-          Hva er det for noe med deg, spurte jeg.
-          Jeg æl Blit Blåmeis, svarte fuglen.
-          Jaså. Er det problemet ditt? Hva var du før du ble blåmeis?
-          Jeg hetel Blit Blåmeis. Det æl bale det at jeg ikke kan si æl.
Fru Fantasia lo.
-          Men det er jo ikke noe problem. Det er ikke alle som kan si r. Heter du Brit eller heter du Blit?
-          Jeg hetel Blit. Med æl. Men det æl Finn Fluesnappel som æl ploblemet. Han siel at det æl han som eiel fuglekassa hvor jeg hal lagt alle eggene mine.
-          Sier han det? Men jeg har jo sett at du har bodd i den fuglekassa hvert år de siste årene. Jeg vet at Finn Fluesnapper har forsøkt seg, men du har greid å kaste ham ut hver eneste gang. Kjell Kjøttmeis har også prøvd seg. Vil du at jeg skal snakke med Finn?
-          Ja, kan du gjøle det? Nå er det mannen min, Blol Blåmeis, som passer på hjemme.
-          Du mener Bror Blåmeis?
-          Ja, det var jo det jeg sa, Blol Blåmeis.
-          Javel, sa fru Fantasia og smilte litt. – Det er bare det at jeg har en kveldsavtale med M. Kan jeg ta med henne når vi skal snakke med Finn?
-          Det æl helt gleit.
-          Nå har du hørt historien til Brit eller Blit. Er du klar til å dra?
M nikket.
Fru Fantasia fant frem tryllestaven og drysset litt stjernestøv over hodet til M. Dermed fløy de av gårde og landet på kvisten der Blitt Blåmeis satt og ventet.
-          Dæl bolte sittel han og syngel, sa hun og pekte med vingetippen.

-          Jeg ser han sitter der i findressen sin, sa fru Fantasia. – Siden han er større enn deg, tror jeg bare det er en ting som hjelper. Jeg må kalle på Sprong Spurvehauk. Han vet hvordan man kan bli kvitt kranglete fluesnappere.
Feen åpnet munnen og det kom et forferdelig skrik.
Hun var knapt ferdig før Sprong slo seg ned. Blit ble så forskrekket at hun nesten falt av kvisten.

-          Hva kan jeg hjelpe til med, spurte Sprong.
-          Det er Finn Fluesnapper der borte som sitter og synger, sa fru Fantasia.
-          Synger han falskt, sa Sprong.
-          Nei, det er det at han sier at han eier fuglekassa hvor Blit Blåmeis har lagt eggene sine.
-          Det skal jeg ordne, sa Sprong og lettet med et skrik.
Han satte seg ned like ved siden av Finn og stirret på ham med de gule øynene sine. Mer skulle det ikke til. Et skarpt blikk og Finn Fluesnapper tok til vingene og ingen så mer til ham den sommeren.

Blikk, blakk, blute, så var den historien ute.
Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

Ingen kommentarer: