søndag 2. mai 2021

1001 godnatthistorier - 608. Historien om Artur Artisjokk

 

608. Historien om Artur Artisjokk

-          Artur Artisjokk er en artig liten fyr, sa fru Fantasia og satte seg på senga ved siden av M.

-          Hvorfor det, spurte M.

-          Det morsomste han vet er å sjokkere folk han treffer. Det er derfor han heter Artisjokk til etternavn.

-          Det visste jeg ikke, sa M.

-          Men nå vet du det og dermed vet du litt mer enn folk flest som bare ser Artur når han kommer på middagstallerkenen.

 

-          Artur er i familie med Tine Tistel, men de to er ikke venner bestandig. Artur farer med for mye tull og tøys, mener Tine.

-          Nå får du ti stille, sier Tine når det bobler over for Artur Artisjokk. Det er derfor Tine heter Tistel til etternavn.

-          Det der tror jeg ikke helt på, svarte M.

-          Du får tro hva du vil. Nå skal jeg iallfall fortelle mer om Artur. Nemlig om den dagen da Artur kom på kongens bord. Det er ikke alle som er så heldige at de blir spist av kongen. Selv ikke Per Potet kommer dit uten at han har stelt og pusset seg etter alle kokkekunstens regler.

-          Artur hadde sørget for virkelig å pynte seg da han ble båret inn på en hvit porselenstallerken og satt foran kongen. Med seg hadde han Sittus Sitronsmør.

-          Kommer ikke kongen snart, spurte Sittus.

-          Nå må du ta det med ro, svarte Artur. – Kongen kommer når han kommer. Nå må du bare passe på å holde deg i skålen din. Det er ikke lov å søle når du er på kongens bord.

-          Greier jeg det, da, sa Sittus.

-          Bare gjør som jeg sier, svarte Artur. – Da kommer alt til å gå bra.

-          Jeg er så nervøs. Hva om jeg søler på kongens skjortebryst? Hva gjør jeg da?

-          Det tar Lina Linserviett seg av. Hun er vant med at konger søler og greier bestandig å fange opp det meste. Men der ser jeg at kongen kommer. Nå må du holde deg i skålen din til han har satt seg og begynner å spise.

-          Hva er dette for noe rart, spurte kongen og så opp på Ove Overkokkmester.

-          Det er en Artur Artisjokk, svarte Ove og bukket så dypt at han dyppet kokkeluen i Sittus Sitronsmør.

-          Nei og nei, sa Sittus da han rant nedover den hvite skjorten til kongen. – Hvor har Line Linserviett gjort av seg?

-          Ta det helt med ro, sa Artur. – Jeg er kar om å ordne opp. Dette har jeg gjort før.

Dermed hoppet han opp i Sittus Sitronsmør slik at bladene hans spratt til alle kanter. Ove Overkokkmester bukket en gang til, enda dypere enn før og veltet hele tallerkenen i fanget til kongen.

-          Hva slags servering, kokkelering og kokkeluring er dette, spurte kongen og så strengt på Ove.

Artur blunket til Sittus Sitronsmør.

-          Der ser du jeg ordnet opp, sa han. – Artig. Der fikk både kongen og overkokkmesteren et lite sjokk.

Sjikk, sjokk, sjute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: