onsdag 5. mai 2021

1001 godnatthistorier - 611. Historien om Råger Rådyr

 

611. Historien om Råger Rådyr

-          Råger Rådyr tror han er den kjekkeste karen i hele skogen, sa fru Fantasia og slo seg ned ved siden av M på sengekanten.

-          Det tror jeg ikke noe på, svarte M. Eivind Elg er mye større. Råger blir bare en pusling sammenlignet med Eivind.

-          Hva bryr vel Råger seg om det der han går og vifter med den fine hvite bakstussen sin, sa feen.

 

-          Det er ikke mange dyr i skogen som ser så fine ut bakfra, iallfall ikke i Norge. Enten du tror det eller ikke, så er Råger en ordentlig jålebukk. Nesten hele året pynter han seg med horn. Nå skal jeg fortelle deg en stor hemmelighet. Det hadde seg nemlig slik at jeg var på tur i skogen en varm sommerdag. Ja, det var så varmt at da jeg kom til et skogstjern, så måtte jeg bade. Jeg la tryllestaven pent fra meg, men tror du ikke at Råger så det og begynte å leke med staven. Dermed fikk han stjernestøv over hele seg. Det var så mye at han kunne ønske seg hva han ville, og det var akkurat hva han gjorde.

-          Råger fikk nemlig så rådyre vaner at han fikk etternavnet Rådyr. Tro det eller ikke!

-          Det der tror jeg ikke på, sa M. – Nå snakker du tull!

-          Det er helt opp til deg hva du vil tro. Skal jeg fortelle mer?

-          Bare fortell, men jeg tror deg ikke.

-          Javel, sa feen. – Nå skal du høre.

-          Det første Råger gjorde, var å dra til byen. Der hadde han hørt at det meste var rådyrt. Han trasket inn på det fineste kjøpesenteret han så og kjøpte alt han syntes passe for en som hadde Rådyr til etternavn. Men hvordan skulle han få med seg alt sammen? Det hadde han ikke tenkt på. Heldigvis var det en bilbutikk like ved. Der solgte de Rålls Royce. Den var selvsagt rådyr. Det passer meg bra, sa Råger Rådyr for seg selv og betalt kontant, selv om Rållsen var rådyr.

-          At han aldri hadde kjørt bil før, brydde han seg lite om. Han satte seg ved rattet og ga full gass ut av butikken. Dessverre hadde han ikke sett at glassdørene var lukket og kjørte rett gjennom så glasset sprutet. Det ble rådyrt for Råger, men han hadde jo penger.

-          Vel hjemme i skogen fant han ut at han ikke hadde noe hus til alt han hadde kjøpt. Tidligere hadde han bare gått i ring for å tråkke ned gresset der han la seg til for natten. Det dugde ikke nå. Når jeg har en rådyr Rålls Royce, må jeg ha et rådyrt krypinn også. Annet duger ikke for en som heter Råger Rådyr. Dessuten må jeg ha et stort svømmebasseng. Jeg er lei av å svømme rundt i vann sammen med Roger Rumpetroll og andre vemmelige kryp.

-          Råger kjøpte det fineste huset han fant og parkerte Rållsen utenfor.

-          Nå fortjener jeg et bad før sengetid, sa han til seg selv, for det var ingen andre der. Han bodde helt alene i det rådyre huset.

-          Dermed hoppet han ut i bassenget, men skrekk og gru! Alt stjernestøvet ble vasket av. Sammen med stjernestøvet forsvant alt han hadde kjøpt. Igjen var han et helt vanlig rådyr som lå og svømte i et lite skogstjern sammen med ingen andre enn Roger Rumpetroll.

Rigg, rogg, rute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: