fredag 14. mai 2021

1001 godnatthistorier - 619. Historien om Stabeis Stubbe

 

619. Historien om Stabeis Stubbe

-          Langt inne i Trollskogen holder Stabeis Stubbe til, sa fru Fantasia og satte seg på sengekanten ved siden av M.

-          Kan vi dra og besøke ham i kveld, spurte M.

-          Tør du det, da?

-          Hvis jeg er sammen med deg, tør jeg alt. Bare finn frem tryllestaven din!

Litt etter stod de på det grønne moseteppet under mørke grantrær.

-          Er det skummelt, spurte feen.

-          Litt, men ikke så veldig, svarte M og holdt fast i drømmekappen til fru Fantasia.

-          God kveld, knirket en stemme like ved.

M skvatt så hun sikkert hoppet en halv meter opp i lufta.

-          Ikke noe å være redd for, sa Stabeis Stubbe, for han var det.

 

-          Du må gjerne sette deg, sa Stabeis.

-          Jeg tror heller jeg står, svarte M. – Vet du om det er trygt her i Trollskogen?

-          Det kommer helt an på. Er du redd for troll?

-          Kanskje litt, men jeg har aldri sett ordentlige troll før.

-          Da har du kan hende sjansen nå i kveld. Bare spør Stabukk Stubbe som står like ved siden av meg. Han er mye eldre enn meg og har opplevd det meste her i Trollskogen.

 

Stabukk så nesten ikke ut som en stubbe så full var han av mose og sopp. Han snakket så lavt at M måtte gå helt inntil ham for å høre.

-          Så det er du som vil hilse på trollene som bor her i Trollskogen, spurte Stabukk. – Er du helt sikker på at du ikke er redd?

-          Nei, svarte M.

-          Bare sett deg tett inntil meg her i mosen. Da er det ikke noe å være engstelig for. Jeg har stått her i over hundre år og er like hel. Troll er nemlig redde for sopp enten du tror det eller ikke.

-          Er det sant?

-          Det er så sant som at jeg står her og er full av mose. Hysj! Der merker jeg at det kommer noen.

-          Jeg hører ingen ting.

-          Det er fordi det ikke går an å høre når trollene kommer, men se på den lille vanndammen der. Da vil du se at det blir små bølger for hvert steg trollet tar.

-          Å. så skummelt!

-          Ikke vær redd. Det er ikke farlig i det hele tatt. Det er bare hvis du blir skikkelig redd at det kan bli farlig. Troll lukter nemlig når noen blir redde, sa Stabukk.

-          Du trenger ikke å engste deg når både Stabukk og jeg er her, sa Stabeis Stubbe.

-          Jeg tror jeg blir redd likevel. Jeg vil tilbake til sengen min. Der er det iallfall trygt og godt.

-          Som du vil, svarte Stabeis. – Du får heller ta deg en tur hit til Trollskogen en solskinnsdag. Da ligger alle trollene og sover. Jeg vet om et sted hvor det er masse modne blåbær, og så har jeg noen hemmelige kantarellsteder.

Litt etter lå M i sengen med dyna helt oppunder haken.

-          Nå var det godt å være tilbake her, pustet hun lettet ut.

Stibb, stabb, stute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: