lørdag 29. mai 2021

1001 godnatthistorier - 633. Historien om Gullet Gullris

 

633. Historien om Gullet Gullris

-          Gullet Gullris har en merkelig historie å fortelle, sa fru Fantasia og satt seg på sengekanten ved siden av M.

-          Men er ikke hun en helt vanlig blomst, spurte M. - Hva kan hun ha å fortelle?

-          Da er det ikke annet å gjøre enn å snakke med henne selv. Hun står her ute i hagen, men har ikke helt bestemt seg for om hun skal ta turen til blomsterbedet eller om hun skal holde til i skogkanten.

 

-          Ta på deg tøflene, så går vi ut, sa feen.

Og det stod Gullet Gullris. Like i kanten av granskogen. Hun hadde besøk av Bling Blåvinge, men han fløy sin vei da han så M og feen komme.

-          Hei, sa M.

-          Hei, sa Gullet Gullris.

-          Merkelig navn du har, forresten. Hvor kommer det navnet fra?

-          Vil du høre, spurte Gullet og ristet på kronbladene så det drysset gult pollen.

-          Jo, det hadde seg nemlig slik at for lenge siden var det en liten gutt som het Ronny. Han var ikke snill og grei hele tiden. Ja, det er jo slik både gutter og jenter er.

-          En dag hadde Ronny gjort noen ordentlig røverstreker.

-          Hva er røverstreker, måtte M spørre. – Hadde han kanskje tegnet noen streker på veggen eller et annet sted hvor han ikke hadde lov til å tegne?

-          Nei, han hadde gjort noe han ikke fikk lov til å gjøre.

-          Nå må du gå ut i skogen og skjære et lite risknippe, for nå fortjener du å få ris på blanke rumpen, sa moren til Ronny.

På vei til skogen støtte Ronny på Gullet Gullris.

-          Hvor skal den karen, spurte Gullet.

-          Jeg skal til skogen for å skjære et risknippe fordi jeg har gjort noen røverstreker.

-          Hva er vel bedre enn at du tar meg med, sa Gullet. Jeg vet ikke om andre omkring her som heter ris.

Ronny gjorde som Gullet sa og skar et stort ris. Da han kom hjem, tok moren riset og riste Ronny på Ronny Rumpe.

-          Ronny Rumpe har jeg hørt om før, sa M. – Det var han som likte å være med på rumperally om vinteren.

-          Nå skal du høre, sa Gullet. – Ikke avbryt meg. Jeg heter ikke Gullris for ingen ting. Da Ronny og Ronny Rumpe fikk ris, hendte det noe merkunderlig. Ronny Rumpe ble verken gul eller blå. Han ble til gull enten du tror det eller ikke. Etter den dagen trengte ikke Ronny å spørre om lommepenger lenger. Hver gang han stakk hånden i baklommen, trakk han opp en ekte gullmynt.

-          Det eneste var at for hver gang han vasket seg over hele kroppen, ble gullmynten mindre og mindre. Etter noen uker var det sølvmynter han trakk opp. En måned senere var det bare mynter av kobber. En dag kom Ronny og spurte meg hva han skulle gjøre. Det er bare å gjøre noen nye røverstreker, sa jeg. Da sier moren din at du må lage et nytt ris. Gjør det, og alt blir som før.

-          Er det sant, spurte M.

-          Det er så sant som det er sagt, svarte Gullet Gullris. – Og nå vet du hvordan jeg fikk navnet mitt. Og hvorfor barn gjør røverstreker av og til.

Ris, ras, rute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: