fredag 28. mai 2021

1001 godnatthistorier - 632. Historien om Kalle Kakerlakk

 

632. Historien om Kalle Kakerlakk

-          Hvorfor er det ingen som liker meg, var det en som spurte da jeg var på vei hit, sa fru Fantasia og glattet på puten før hun satte seg i hodeenden av senga.

-          Hvem var det du traff?

-          Kalle Kakerlakk. Han var svært så lei seg.

-          Men det må vel være en grunn til at mange ikke liker ham? Det er dårlig gjort.

 

-          Jeg hører jo ikke akkurat til de mest billedskjønne, sa Kalle til meg. – Kan hende skulle jeg barbert meg på bena, men det er ikke mange som har slike fine følehorn som meg. Videre er det ikke mange som kan løpe så fort som jeg kan. Jeg har vunnet løpekonkurransene i midtsommerballene så godt som hver eneste år.

-          Hvorfor kan det være at han tror ingen liker ham? M så opp på feen.

-          Vi snakker med ham selv, sa fru Fantasia.

Etter en liten porsjon med stjernestøv stod de ved siden av Kalle.

-          Hvem er du, sa Kalle Kakerlakk og viftet med følehornene.

-          Det kiler, lo M. – Stopp, stopp!

-          Jeg må jo hilse på deg på kakerlakkvis. Alle kakerlakker gjør det. Jeg visste ikke at du var så kilen.

-          Hvis du kiler alle du treffer på denne måten, er det ikke rart om mange ikke liker deg.

-          Det tør jeg nok ikke, for ser tobeiningene meg, prøver de å tråkke meg flat. Hadde det ikke vært for at jeg er så god til å løpe, hadde jeg nok ikke vært her i kveld. De skulle bare visst hva jeg holder på med hele dagen og hele natten. Jeg rydder unna alt det de søler og legger fra seg. Hvordan ville det sett ut på mange kjøkkener om jeg ikke hadde stått på? Brødsmuler og annet som faller ned, passer jeg på å fjerne. Jeg ganske enkelt spiser det.

-          Det høres veldig bra ut, sa M, - men hvis du skal på do, hvor går du da? Har du et kakerlakktoalett ett eller annet sted.

-          Åja, sa Kalle. – Det har jeg ikke tenkt på.

-          Ser vi det, svarte M. – Det er der vi har det. Hvis du går ut når du kjenner at du må, ja du vet hva jeg snakker om, da ville nok alt blitt mye bedre for deg. Finn deg en liten plante som du liker og så slipper du ut en liten gjødselklatt. Da blir alle vel fornøyde. Dessuten vet jeg at det er miljøvennlig om du gjør det slik. Jeg har hørt at alt som er miljøvennlig, er veldig bra. Akkurat hva miljøvennlig er, vet jeg ikke, men det er ikke bra bare å kaste ting når du ikke har bruk for dem. Det er viktig å gjøre det på rett sted. Det er derfor vi har toaletter og hundeeiere går rundt med plastposer og samler opp hundebæsj.

-          Takk skal du ha for det rådet, sa Kalle Kakerlakk. – Jeg skal huske på å løpe ut når jeg må, ja du vet hva jeg mener. Jeg liker ikke å bruke det ordet, for jeg kjenner meg skitten i munnen.

-          Det skjønner jeg godt, svart M. Jeg snakket med Gjørid Gjødselbille her forleden, hun som triller gjødselkuler, så jeg forstår hva du mener.

Kikk, kakk, kute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: