fredag 3. september 2010

”Fiktive intervjuer 1 – Mao”

Vi (dette kalles ”beskjedenhetsflertall”) tok turen til Den himmelske freds plass i Beijing hvor Mao fremdeles ligger på lit de parade.

Atle: Hva var det egentlig som gikk galt etter revolusjonen i Kina i 1949?

Mao: Jeg regner med at dette intervjuet er ”off the record”`og ikke kommer på trykk?

Atle: Selvsagt. Kors på halsen! (Det Mao IKKE ser, er at jeg lager et jugekors bak ryggen med den andre håndens pekefinger og langfinger)

Mao: Da har det ingen hensikt å holde kjeft slik jeg har gjort i alle disse årene. Jeg kan si det nå. Det meste gikk galt. For ikke å si alt.

Atle: Men kommunismen lever jo i beste velgående i Kina, gjør den ikke? Partiet blomstrer. Det er en økonomisk vekst som er uten sidestykke i verden.

Mao: Men hvor ble den av, den rene lære? Arven fra Marx. Kina i dag er mer kapitalistisk enn noe annet land i verden.

Atle: Det kan du ikke mene? Dessuten er du jo død!

Mao: Det er det som er sakens kjerne. Nå kan jeg si det jeg mener. Dessuten er det en rotte som har laget reir rett under det venstre kneet mitt. Den gnager der rett som det er, og det gjør vondt. Du Atle, du kunne ikke ta kontakt med noen i Sentralkomiteen for å få fjernet udyret før det yngler og jeg blir helt oppspist.

Atle: Selvsagt, selvsagt. (jeg gjør jugekors igjen). Takk for intervjuet!

Så forlater jeg Den himmelske freds plass. Merkelig navn, forresten?

Ingen kommentarer: