tirsdag 10. august 2021

1001 godnatthistorier - 701. Historien om Senko Sennep

 

701. Historien om Senko Sennep

-          Jeg snakket med Senko Sennep her om dagen og han var litt lei seg, sa Fru Fantasia og satte seg ned ved siden av M.

-          Hvorfor det, spurte M.

-          Jo, han kunne ønske at han kunne bli brukt noe mer. Stort sett står han i kjøkkenskapet og bare venter på å bli tatt ut.

 

-          Riktignok har jeg selskap av Tom Tomatketsjup, men vi har stått så lenge sammen at vi knapt har noe å snakke om. Alt sammen på grunn av Pøbel Pølse som har funnet ut at han heller vil være sammen med Sleip Slottssenap, den sleipingen. Og alt skyldes at noen har skrevet pølsesennep på meg enda de burde visst at jeg kan brukes til mye mer.

-          Jeg tror feilen er at jeg står sammen med Tom. Jeg burde hatt en plass for meg selv i kjøkkenskapet. Alle jeg snakker med, sier at sennep kan brukes til det meste.

-          Sier du det, sa M.

-          Jeg har til og med hørt at noen smører skiene med litt sennep når det er varmegrader. To tynne striper på hver side av randen sammen med vanlig skismøring skal være bra i oppoverbakkene. Veldig smart hvis det blir pølsegrilling på turen.

-          Dessverre blir jeg ofte glemt igjen når jeg blir tatt med på hyttetur. Da hender det at det kommer ny sennep på hytta, og så blir jeg bare stående. Hvem liker å bli glemt slik? Ikke jeg iallfall. Da er det ikke annet enn å be rotter og mus komme på besøk slik at jeg har selskap. Ingen av dem liker sennep, men de har mye å fortelle til en som står inne skapet og bare venter på å bli brukt.

-          Særlig Fjong Fjellmus har mye å fortelle. Uten henne vet jeg ikke hva jeg skulle gjort i lange vinternetter. Fjong sier at hun har trøstet oss i sennepsfamilien før. Når hun ikke er innomhus, graver hun ganger under snøen. Det er tryggest å gjemme seg når Ulrik Snøugle er ute og flyr på jakt etter mat.

-          Fjong sier at jeg kan være glad som står inne. Hadde Ulrik funnet meg, tror hun at han ville spist mus med sennep. Fjong har hørt flere ganger at han klager på at mus nesten ikke smaker noen ting.

-          Det er slik det er med Pøbel Pølse også. Det er nesten ingen som vil spise ham slik han er.

-          Jeg har en hemmelighet, sa Senko. – Jeg tror at Pøbel er laget av den ribben som ikke blir spist til jul. Det er bare det at han ikke vil si det. Hvis mange hadde visst hva han har inne i seg, ville de ikke spist ham. Det er derfor han holder seg inne i skinnet sitt og nesten ikke sier noen ting.

-          Hadde det ikke vært for at han fikk en stripe med sennep og ketsjup på seg, ville han vært ille ute. Han ville blitt liggende i butikken, det er jeg helt sikker på.

-          Men hvis du kan gjøre meg en tjeneste nå, kan du fortelle at jeg kan brukes til det meste når det gjelder mat.

-          Det skal jeg huske på når jeg våkner i morgen, sa M.

Sennuk, sennak, sennute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: