lørdag 21. august 2021

1001 godnatthistorier - 712. Historien om Hysing Hyse

 

712. Historien om Hysing Hyse

-          I kveld hadde jeg tenkt av vi skulle bli med Dykkert Dykker for å hilse på Hysing Hyse. Er det greit, spurte fru Fantasia og ble stående ved siden av senga til M.

-          Så spennende, sa M og klappet i hendene.

-          Da drar vi med en gang. Dykkert er klar for et nattdykk. Jeg tror han allerede er nede i vannet.

 

-          Går det greit å puste, spurte M.

-          Litt stjernestøv ordner det. Da kan du puste, og vannet kjennes ikke kaldt ut i det hele tatt. Dessuten kan du snakke under vannet. Det kan ikke Dykkert. Kom så hopper vi ut. Bare hold meg i hånden.

Dermed var de på vei ned i dypet. Det varte ikke lenge før de traff på Hysing Hyse.

 

-          Hvorfor har du så store øyne, Hysing, måtte M spørre.

-          Det er fordi jeg skal se bedre nede i dypet, svarte Hysing.

-          Hvorfor har du den mørke flekken bak hodet?

-          Dykkert Dykker prøve å fange meg med hendene og klemte til. Han hadde svarte hansker på og satte igjen det fingeravtrykket. Jeg håper han ikke gjør det en gang til. Noen mener at det var selve Djevelen som for lenge siden forsøkte å få tak i meg og lagde det fingeravtrykket, men det er ikke sant. Nå er det natt, og det er ikke sikkert Dykkert ser meg, men om dagen pleier jeg å holde meg på så dypt vann at han ikke kan svømme ned til meg.

-          Ofte svømmer jeg sammen med Knut Kveite. Når han legger seg på bunnen, hjelper jeg ham med å passe på at han ikke blir fanget. Hvis det er skikkelig mørkt, hender det at Rita Ribbemanet hjelper meg med å lyse.

 

-          Selv om Rita er liten, lyser hun godt nede i mørket.

-          Hva gjør du hele tiden nede i havet, måtte M spørre. – Du går kanskje på skole?

Hysing Hyse lo så han boblet.

-          Skole? Jeg! Nei, det kan du være sikker på at jeg ikke gjør. Aldri har jeg sett noen hyseskoler. Hva skal vi med det? Når vi kommer ut av egget, vet vi akkurat hva vi skal gjøre. Ingen trenger å fortelle oss det.

-          Så dere trenger ikke å lære noen ting?

-          Nei, alt går av seg selv.

-          Da har dere ikke ferie om sommeren heller?

-          Jeg har aldri hørt om verken ferie eller sommer. Hva er det for noe rart?

-          Når du ikke har gått på skole, tror jeg det blir litt vanskelig å forklare, sa M.

-          Jeg har mange ganger lurt på hva dere tobeininger driver med, sa Hysing. - Av og til ser jeg Dykkert Dykker svømme omkring, men han gjør helt andre ting enn hva vi fisker er opptatt av. Noen ganger når det er varmt i vannet, ser jeg mange som plasker rundt uten mål og mening, og jeg har ingen anelse om hvorfor de gjør det. Ikke er de flinke til å svømme heller. Det blir mest plasking. Jeg synes de skulle holdt seg på land. Alle kan jo se at de ikke er laget for å svømme.

-          Men nå tror jeg sannelig jeg må dra videre. Dere får passe på at Dykkert Dykker ikke roter seg bort i mørket.

Dermed slo Hysing et slag med halen og var borte.

Slig, slag, slute, og så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: