fredag 13. august 2021

1001 godnatthistorier - 704. Historien om Kåre Korketrekker

 

704. Historien om Kåre Korketrekker

-          I kveld skal jeg fortelle om Kåre Korketrekker, sa fru Fantasia og holdt en liten tingest i hånden.

-          Er det en korketrekker, spurte M. – Det ser ikke slik ut.

 

-          Det ser jo bare ut som en metalldings.

-          Du skulle bare visst hvordan folk har slitt før for å få ut korken av flasken, sa feen. – Før det var korketrekkere, var de nødt til å slå av flasketuten med en kniv. Det var ikke lett, for rett som det var ble hele flasken knust. Kåre Korketrekker kan bare brettes ut litt, så er det lett å se hvordan han skal brukes.

 

-          Alle kelnere på finere restauranter har Kåre Korketrekker i lommen. Egentlig kommer Kåre fra Tyskland. En kelner som het Carl Wienke laget Kåre i 1883 og kalte ham for Karl Kellnermesser. Da Kåre kom til Norge, var det ingen som skjønte hva Messer betydde, så da måtte han skifte navn. Akkurat det er litt dumt, synes Kåre, at ting ikke kan hete det samme på alle språk. Så mye enklere det meste ville vært da. Det er jo nok av misforståelser selv om folk snakker samme språk.

-          Kåre har hørt at noen kaller ham for korkeoppdragelse, men oppdragelse er jo noe helt annet.

-          Hva er det for noe rart, spurte M.

-          Akkurat det må du spørre mamma eller pappa om. De vet sikkert noe om hva oppdragelse er.

-          Det skal jeg huske på i morgen, svarte M.

-          Kåre er veldig fornøyd med livet sitt, for ingen korker eller flasker er helt like, sier han. De ser like ut, men det er små forskjeller hele tiden.

-          Dessverre har det begynt å komme bokser som inneholder brus og andre drikker. Det liker Kåre dårlig. Det kan jo ikke være noe poeng med bokser når alle vet at flasker er best? I tillegg har mange flasker fått skrukorker. Det er heller ikke bra, mener Kåre.

-          Kåre har snakket med en som heter Norges lover om det ikke kan være mulig å få inn en lov som forbyr bokser og flasker med skrukork, men Norges lover mener hun ikke har plass til mer.

 

-          Det tror jeg ikke noe på, sa Kåre. – Jeg og andre med meg har nok sett at du vokser deg litt tykkere for hvert eneste år. Det er jo nesten umulig for vanlige folk å finne frem i deg. Det skulle ikke forundre meg om du har noe om korker inne i deg. Du skal bare passe deg ellers skrur jeg meg inn i deg slik at du ikke kan åpnes.

-          Truer du også, sa Norges lover. – Nå må du være forsiktig. Du vet vel hva som skjer hvis jeg roper på politiet?

-          Nei, sa Kåre.

-          De låser deg inn i en vinkjeller og der må du trekke opp flasker til du slipper ut igjen.

-          Du tror jeg er redd for det?

 

-          Jeg kunne gjerne trekke ut korken av vinflasker i årevis, så bare be politiet komme.

-          Norges lover ble så sint at hun skiftet farge til rødt og ropte på politiet.

-          Slik gikk det til at Kåre Korketrekker ble sperret inne i vinkjelleren. Der koste han seg og trakk korken ut av sa mange vinflasker hver eneste dag at han helt mistet tellingen.

Trikk, trakk, trute så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: