mandag 23. august 2021

1001 godnatthistorier - 714. Historien om Peppe Pepperkakehus

 

714. Historien om Peppe Pepperkakehus

-          Peppe Pepperkakehus liker å være ferdig i god tid før jul, sa fru Fantasia, så nå tror jeg det er på tide å bygge ham, sa fru Fantasia. – Jeg synes faktisk det lukter deilig pepperkakedeig her. Gjør det ikke?

M nikket.

-          Vi laget deigen tidligere i dag, og jeg spiste så mye deig at jeg nesten ikke var sulten da det var kveldsmat.

-          Visst du forresten at jeg er pepperkakehusbakermester, spurte feen.

-          Nei, sa M, - jeg visste ikke at det fantes pepperkakehusbakermestere.

-          Jeg tror jeg er den eneste i hele verden som er akkurat det. Hvor stort pepperkakehus vil du ha i år?

-          Kan du lage et kjempepepperkakehus, tror du?

-          Bare det er nok deig, kan jeg bake så stort som det skal være.

-          Da vil jeg ha verdens største pepperkakehus, sa M. – Jeg vil ha et verdensmesterkjempepepperkakehus.

 

-          Har du deig, skal jeg ordne det. Jeg har laget store pepperkakehus før.

M gikk inn på kjøkkenet og hentet deigen som lå i en bolle.

-          Tja, sa feen. – Dette kan nok ikke bli annet enn et bittelite kjempepepperkakehus, men jeg skal gjøre så godt jeg kan. Jeg er ikke pepperkakehusbakeverdensmester for ingen ting.

Dermed svingte hun med tryllestaven og vips var pepperkakehuset ferdig. Et lite dryss med stjernestøv, og det var ferdig pyntet også.

 

-          Så flott, sa M.

-          Ja, er jeg ikke fin?

Lyden kom fra pepperkakehuset.

-          Jeg heter Peppe Pepperkakehus. Hva heter du?

-          Jeg heter M.

-          Går det an å hete M? Så morsomt! Alle de fargeklattene jeg har rundt omkring, heter også m. Jeg har massevis av dem inne i meg.

 

-          Mmm, sa M. – M er noe av det beste jeg vet. Det fine med dem er at de er så små. Når de ligger i lørdagsgodteriskålen, sier jeg bare en til, og det sier jeg helt til det er tomt.

-          Har du forresten sett noe til Julian Julenisse, spurte Peppe Pepperkakehus. – Han pleier bestandig å komme innom flere ganger før jul selv om han har det veldig travelt.

-          Jeg trodde julenissen bare kom på selve julaften?

-          Nei, min santen om han gjør. Rett som det er stikker han innom tidlig om morgenen for å kontrollere at alt er i orden med julebaksten. Da hilser han på meg. Han må jo smake litt, vet du. Det er derfor han har et stort svart belte for å holde magen inne.

-          Det har jeg aldri lagt merke til.

-          Da får du se etter når han kommer neste gang, sa Peppe.

 

-          Noen ganger har han forsynt seg så grådig av julekakene at han ikke kommer ned gjennom pipen slik han bruker å gjøre tidlig, tidlig om morgenen. Da legger han igjen julegavene utenfor døra slik at mamma eller pappa må kle seg ut som julenisse.

 

-          Kan du love at du ikke spiser noe av pepperkakehusgodteriet hvis jeg lar det ligge inne i meg?

M nikket.

-          Kors på halsen?

M nikket igjen.

-          Ikke noe ljugekors?

M nikket for tredje gang.

-          Da kan jeg ta meg en liten blund. God natt til deg, sa Peppe Pepperkakehus og lukket døra.

Pepperinn, pepperan, pepperute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: