tirsdag 3. august 2021

1001 godnatthistorier - 894. Historien om Kortleik Kortvinge

 

894. Historien om Kortleik Kortvinge

-          Kortleik Kortvinge spurte meg i dag om hvorfor ikke han hadde kommet med i en godnatthistorie, sa fru Fantasia og satte seg ved siden av M. – Nå har du fortalt nesten sju hundre historier, og så har du glemt meg, sa han. Og det enda kortvingefamilien er den største av billefamiliene. Så da lovet jeg at jeg skulle fortelle om ham i kveld.

-          Kortleik var et rart navn. Spiller han kort, kan hende?

-          Nei, navnet fikk han fordi det ser ut som han leker når han bretter vingene sine under de korte dekkvingene. Det er nesten rart han får det til.

 

-          Kortleik fortalte at han ble lei av å være alene i skogbunnen. En dag traff han på Martin Maur mellom alle barnålene. Martin hadde tatt seg en liten pause og koste seg med å slikke honningdugg av en bladlus som hadde blåst ned på bakken. Martin delte litt av honningduggen med Kortleik, og slik gikk det til at de to ble venner.

-          Du må gjerne bli med meg hjem, sa Martin. - Snart er det kvelden, og det er utrygt å være ute alene om natten.

-          Kortleik takket ja for tilbudet og sammen ruslet de bortover maurstien til de kom til maurtuen.

-          Bor du virkelig her i dette slottet, utbrøt Kortleik. – Her må dere ha arbeidet lenge.

 

-          Tør jeg bli med inn, da, spurte Kortleik. – Her myldrer det jo av andre maur og jeg kjenner ingen av dem.

-          Ikke noe problem når du er sammen med meg, men først må vi hilse på dronningen. Hun bor dypt inne i tuen og kommer aldri ut i lyset.

-          Har dere en dronning her, spurte Kortleik.

-          Alle maurtuer har en eller flere dronninger. Hvis ikke blir det ingen flere maur. Dronningene er opptatt med å legge egg nesten hele året. Det er jobben deres. Kom så går vi.

Martin Maur gikk først og Kortleik diltet etter mens han så seg om.

-          Her var det massevis av ganger og tunneler. Kan jeg finne veien tilbake og ut i friluft igjen, spurte han Martin.

-          Bare følg etter meg, så blir alt bra.

Dypt inne i tuen kom de inn i en stor sal. Der satt dronningen og viftet med følehornene. Hun hadde tatt en pause i eggleggingen. Kortleik så på Martin og Martin vinket ham fremover mot dronningen. Kortleik bøyde nakken og bukket så dypt han kunne. Ja, han fikk nesten vondt i nakken.

-          Hvem har du med her, spurte dronningen og så på Martin.

-          Det er Kortleik Kortvinge som vil spørre om han kan få lov til å bli maur, sa Martin.

Dronningen så strengt på Kortleik.

-          Jo, han ligner vel litt på oss maur. La meg se litt nærmere på deg, sa hun til Kortleik.

-          Ja, han kan få være her, sa dronningen etter en stund. - Men først må jeg kysse ham på hodet slik at han får samme lukten som oss maur. Hvis ikke kan han ikke gå trygt omkring uten følge.

-          Siden den dagen har Kortleik holdt seg i nærheten av maurtuen. Hvis du vil treffe ham, er det der du bør se etter ham, avsluttet feen.

Kort, kart, kute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: