lørdag 2. oktober 2021

1001 godnatthistorier - 754. Historien om Melvin Melkeglass

 

754. Historien om Melvin Melkeglass

-          Enten du tror det eller ikke, så har Melvin Melkeglass mye å fortelle, sa fru Fantasia da hun satte seg ved siden av M på sengekanten.

-          Et helt vanlig melkeglass kan vel ikke ha opplevd noe særlig, svarte M.

-          Hvis du visste hva de pratet om inne i dekketøyskapet! Skulle jeg fortelle hva de snakket om der, ville jeg brukt flere netter på å komme med alle historiene. Når Melvin setter i gang, skvalper han rett som det er over.

 

-          Heldigvis greier han å fange opp alle melkedråpene før det blir søl over alt i skapet. Det hadde verken de andre glassene, kniver og gafler likt, for ikke å snakke om alle dukene i dekketøyskapet.

-          Melvin er stolt over å være et helt vanlig melkeglass. Jeg kan brukes til alt, sier han til de andre glassene og ser seg om i skapet.

-          De andre glassene later som de ikke hører. De har jo hørt Melvin snakke før og vet hva han skal si før han har sagt det. De vet godt at det ikke passer seg å drikke melk av sjampanjeglass, men er det egentlig interessant? De andre glassene lider i taushet mens de hører på tiradene som kommer fra Melvin. De bare klirrer småirriterte av og til der de står, Libe Likørglass, Helle Hetvinsglass, Charlie Sjampanjeglass, Pjotr Pjolterglass, Connie Cocktailglass, Rølp Rødvinsglass, Vivi Hvitvinsglass, Abel Absintglass, Ølfus Ølglass, Wiggo Whiskyglass, Snopp Snapsglass og mange andre.

-          Jeg blir brukt hver eneste dag, pleier Melvin å si. – Dere andre bare står her og tar opp plass. Dessuten er dere noen jålebukker alle sammen. Dere tror dere er noe bare fordi dere blir skjenket fulle av noe som heter alkohol. Akkurat hva det er for noe, vet jeg ikke helt. Det eneste jeg vet er at det ofte blir et lurveleven etter at dere er kommet på bordet. Folk skåler med hverandre og prater i munnen på hverandre. Nei, takke meg til et skikkelig glass fullt av melk på frokostbordet. Jeg har snakket med en som heter Helge Helsedirektorat, og han sier at det ikke er bra med alkohol i det hele tatt.

-          Til og med Konrad Konstabel sverger til melk. Hver morgen før han setter seg i Pelle Politibil, heller han i seg et glass melk og ikke noe annet. Ofte stopper han bilister som har drukket for mye alkohol, og da er det lett å skjønne at det ikke er bra.

-          Konrad Konstabel fanger smuglere rett som det er fordi de har med seg for mye øl eller vin i bilen sin. Det er aldri noen som blir stoppet fordi de har med seg for mye melk. Jeg har selv snakket med Konrad og vet at det er sant.

-          Hadde jeg kunnet bestemme, skulle de alle de andre glassene bli flyttet ut av dekketøyskapet. De har ikke noe der å gjøre. Det eneste de gjør er å ta opp plass, avsluttet Melvin Melkeglass.

Skvulp, skvalp, skvute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: