tirsdag 5. oktober 2021

1001 godnatthistorier - 757. Historien om Trygve Trykkeri

 

757. Historien om Trygve Trykkeri

-          Skulle jeg fortelle hele historien om Trygve Trykkeri, tror jeg det ville bli lite soving på deg i natt, sa fru Fantasia og satte seg på stolen ved siden av senga til M. – Men vi kan iallfall ta en tur til museet hvor Trygve holder til.

Feen drysset en liten porsjon med stjernestøv over M, og de for gjennom lufta nesten raskere enn lyset.

-          Sannelig var det hyggelig med besøk, sa Trygve. – Jeg blir litt lei av bare å stå her og støve ned. En gang i måneden kommer det noen og fjerner støvet. Ellers skjer det svært lite her.

 

-          Jeg ser du har et bilde på veggen bak deg, sa M. – Hva er alle de små kassene som er samlet på brettene?

-          Det er settekasser til blybokstavene som ble brukt til å trykke bøker. Nå ligger bokstavene der og blir ikke brukt i det hele tatt. Det er i grunnen like greit, for den gangen de var i bruk, fikk de ofte besøk av trykkfeilsdjevelen.

-          Trykkfeilsdjevelen?

M så ut som et spørsmålstegn.

-          Hvem var det?

-          Rett som det var hendte det at noen la bokstavene på feil plass. Da sa folk at det var trykkfeilsdjevelen som hadde vært ute med strekene sine. Han kunne lage mye feilskriving i de trykte sidene. Noen ganger betydde det ikke så mye, mens andre ganger kunne det være umulig å forstå det som ble skrevet.

-          Men jeg savner i grunnen både gamle dager og trykkfeilsdjevelen. Vi hadde mye moro sammen.

-          Og hva ville verden vært uten meg, sa Trygve Trykkeri. – Bare tenke på alle de bøkene som ikke hadde eksistert! Hvis all kunnskap ble lært bort av noen som snakket, hvordan ville det vært mulig å huske alt? Nå er det bare å finne frem til kunnskapen i bøker eller ved hjelp av Internett. Til og med Mona Mobil eller Ivar iPad kan hjelpe til med det.

-          Jeg blir litt forvirret av alt dette med trykk, sa M. - Det er høytrykk og lavtrykk, dyptrykk og offsettrykk, blodtrykk og mye mer. Jeg synes det høres litt utrygt alt sammen, men jeg er jo ikke så gammel. Kanskje jeg ser annerledes på det om noen år?

-          Det gjør du helt sikkert, svarte Trygve. – Det er så mye som skjer, og forandringene kommer veldig fort. Kan hende kommer du på museum, du også, når du blir stor. Det er i grunnen et bra sted å være.

-          Jeg tror det holder å besøke deg av og til, sa M.

-          Ellers er det noe jeg må vise deg. Jeg har nemlig en bok her som ble trykket av Johan Gutenberg for mange hundre år siden. Den er like fin den dag i dag.

 

-          Slike bøker trykkes ikke i dag, men de kan kopieres slik at du kan lese dem på Internett uten å ta i dem i det hele tatt.

-          Jeg kan ikke se hva som står på de sidene i bibelen, sa M.

-          Det gjør ikke noe, for alt ble trykket på et språk som heter latin, og det er det knapt noen som kan lese i dag.

-          Åja, svarte M. – Da tror jeg like godt jeg legger meg til å sove med en gang. Godnatt til deg, Trygve.

Trykk, trakk, trute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: