mandag 25. oktober 2021

1001 godnatthistorier - 777. Historien om Maja Majones

 

777. Historien om Maja Majones

-          Jeg er den jeg er, sa Maja Majones da jeg hilste på henne i dag. Jeg tok henne forresten med hit i dag.

Fru Fantasia satte seg ved siden av M.

 

-          Hei, sa Maja Majones.

-          Hei, svarte M. – Men hvorfor står det «ekte majones» på tuben din? Jeg trodde du bare het Maja Majones?

-          Det der forstår ikke jeg heller. Det kan da ikke være forskjell på majones og ekte majones? Enten er jeg majones, eller så er jeg det ikke. Så enkelt er det. Men av en eller annen grunn er det noen som liker å pynte meg med ord. Jeg vet det samme gjelder for Holger Honning og Smurf Smør. Alle sammen blir vi kalt ekte uten at det gjør noen forskjell. Det samme kan det være. Jeg bryr meg ikke noe om det. Det som betyr noe, er at i kveld skal jeg møte Rekrid Reke og Lovise Loff. Da er jeg sikker på at Smurf Smør kommer også.

-          Ja, i morgen er det jo sankthansaften, kom M på.

-          Det stemmer, svarte Maja. – Da har vi en fast avtale om å møtes hvert eneste år. Ellers er vi mye hver for oss.

 

-          Bestandig er det litt krangling om hvem som er hovedpersonen når vi møtes. Det kan ikke bli rekesmørbrød uten brød, mener Lovise. Smurf står på at uten ham, blir det bare rekebrød, og det går jo ikke an. Det er noe alle vet, for det sier seg selv.

-          Sally Salat, Dag Dill og Sine Sitron greier å roe dem ned. Det viktigste er jo at det blir rekesmørbrød, sier de. Vi er jo ikke nevnt i det hele tatt enda vi også er med på rekesmørbrødet. Det er ikke så nøye bare det blir rekesmørbrød. Men de tre er noen riktige kranglefanter, for de blir ikke en gang enige om hvem det er som skal være øverst. Lovise Loff er lei av å være nederst hele tiden. Smurf Smør vil iallfall ikke være nederst, for da bare klisser han.

-          Det er nå tiden er inne for at jeg roer dem ned, sa Maja Majones. – Jeg bare klemmer ut en lang majonesstripe, og det er nok til å få dem til å tie stille. Iallfall for en liten stund.

-          Det slutter nemlig ikke der. Når de kommer på rekesmørbrødfatet, begynner de igjen. Særlig hvis ett av rekesmørbrødene blir lagt på hedersplassen som er midt på fatet. Det blir ikke fred før de blir lagt etter hverandre på et avlangt fat. Jeg synes egentlig ikke at det skulle være lov med rekesmørbrød på grunn av all den kranglingen de holder på med. Det er ikke trivelig i det hele tatt. Og nå som det er sankthansaften og all ting.

-          Jeg er helt sikker på at all den kranglingen kommer av at de ikke er på tube noen av dem. Vi som er på tube holder stort sett fred hele tiden. Jeg vet ikke om noen som er på tube som er kranglevorne. Når korken blir skrudd på, holder vi munn. Det eneste er at vi liker å bli klemt ut fra den riktige enden. Når jeg kommer ut på rekesmørbrødet, er det aldri noe tull, avsluttet Maja Majones.

Tull, tall, tute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: