mandag 11. oktober 2021

1001 godnatthistorier - 763. Historien om Harry Harv

 

763. Historien om Harry Harv

-          Når Bjørnar Bonde finner frem harven og hekter den på Trygve Traktor, da er våren kommet for alvor, sa fru Fantasia og satte seg ved siden av M.

-          Jeg så han holdt på her forleden, sa M. – Det så ut som han hadde det fryktelig travelt.

-          Det var Harry Harv som maste på Bjørnar. Harry hadde stått i redskapshuset hele vinteren og bare ventet på å komme i gang.

 

-          Noen tror at Harry ikke kan tenke eller føle, men det er helt feil. Det er ingen som lengter etter vår og sommer slik som Harry Harv. Han kan nemlig lukte at ting er på gang som ingen andre. Når snøen faller i store flak om vinteren, er det en helt spesiell duft. Du kan bare gå ut selv og kjenne. Om snøen er tørr, er det en helt annen lukt enn om snøen er fuktig og kram. Bare prøv selv en gang når det snør. Når det er like før det skal regne, går det an å lukte at regnet er på vei. For ikke å snakke om når snøen begynner å smelte en dag når Solfrid Sol skinner. Da lukter det helt annerledes. Harry Harv snuser og snuser der han står i redskapshuset, og det er nesten ingen grenser for alle de duftene han kan skille ut.

-          Det skal jeg huske på å prøve, sa M. – Å snuse litt rett som det er. Jeg vet jo at det lukter helt annerledes på fjellet enn ved sjøen. Når jeg tenker etter, har nesten alle steder en helt spesiell lukt.

-          Når bjerkeløvet er i ferd med å sprette, blir Harry Harv urolig og greier ikke å stå stille. Han klør etter å grave i jorda. Det kan jo være at det er rusten på tindene hans som klør slik; han er ikke sikker på det, men han kjenner at han må ut i den varme jorda om våren. Når han er i gang med å arbeide, roer han seg. Der treffer han på gamle kjente som poteter fra i fjor, for ikke å snakke om Markus Meitemark.

-          Hva har du gjort siden sist, spør han Markus.

-          Jeg har bare ventet på at du skal komme, sier Markus. – Da blir jorda så fin og løs å krype rundt i. Det blir liksom aldri skikkelig vår før du har kommet ut på jordet. Vet du forresten hva Bjørnar Bonde har for planer her i år?

-          Jeg har hørt at han har planer om å plante ut Jorunn Jordbær i vår.

-          Sier du det? Det høres fint ut. Da blir det ikke mer pløying på flere år. Det er noe jeg kan like. Du vet jeg er ikke særlig begeistret for Polly Plog. Jeg vet ikke hvor mange ganger det er så vidt jeg har kommet med unna det skarpe plogskjæret hennes. Når Jorunn Jordbær står i åkeren, blir det fredeligere tider.

-          Det kan du si, sa Harry Harv. – Når Jorunn er i åkeren, er det lite bruk for meg, men Bjørnar Bonde vet vel hva han gjør.

-          Vel, jeg får krype videre, sa Markus.

-          Og jeg får harve slik at Jorunn Jordbær får en god start, avsluttet Harry Harv.

Hurv, harv, hute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: