torsdag 6. januar 2022

1001 godnatthistorier - 840. Historien om Sverre Svømmeknapp

 

840. Historien om Sverre Svømmeknapp

-          I kveld skal jeg fortelle om Sverre Svømmeknapp, sa fru Fantasia da hun kom inn til M om kvelden.

-          Kan det være noe å fortelle om, da, spurte M.

 

-          Det får vi se når du hører hva han har å fortelle. Jeg har ham med her.

-          Du var neimen ikke stor, sa M da hun så Sverre.

-          Knapper er aldri store, svarte Sverre, - men det betyr ikke at vi ikke er viktige. Når vi vet at tre firedeler av jordkloden er dekket av vann, kan alle skjønne at det er viktig å kunne svømme. Selv har jeg aldri lært å svømme. Faller jeg i vannet, går jeg rett til bunns om ikke en eller annen fisk ser at jeg blinker og sluker meg.

-          Hvordan får jeg svømmeknappen, spurte M.

-          Da må du svømme minst 25 meter, sa Sverre. - Det greier du sikkert hvis du kan svømme. Det finnes mange svømmeknapper. De skifter farge for hvert år, og du kan få femårsknapper, tiårsknapper og mange flere.

-          Det hørtes morsomt ut. Men hvor kommer du egentlig fra, Sverre?

-          Den som visste det. Jeg har bestandig trodd at jeg kommer fra Den kongelige mynt på Kongsberg og var laget av ekte sølv. Det er visst ikke sant. Egentlig mener jeg at jeg skulle vært laget av gull, for jeg har hørt mange si at å svømme er gull verdt. Nå har jeg til og med snappet opp at det går an å få svømmeknappen på skolen.

-          Det skal jeg spørre om, sa M.

-          Men først må du svømme minst 25 meter i svømmebasseng.

-          Det teller ikke å svømme i sjøen?

-          Det gjør det sikkert, men da kan det være vanskelig å holde tellingen med alle de som svømmer. Hvis det er noen som synker til bunns, kan det hende de blir liggende der, akkurat som jeg hvis jeg prøver å svømme.

-          Nå kom jeg på noe, sa M til Sverre Svømmeknapp. – Siden det er så mange slags knapper rundt omkring, går det sikkert an å ta leseknappen når jeg kan lese og regneknappen når jeg kan regne?

-          Det der har jeg ikke tenkt på, svarte Sverre, - men det høres ut som en god idé. Egentlig burde det finnes knapper for det meste. Jeg er for eksempel helt sikker på at Smeik Smalahove ville satt pris på om det fantes en smalahoveknapp. For ikke å snakke om Surkel Surstrømming! Ja, det burde egentlig være knapper for alt mulig. Det der var en kjempegod idé som jeg kom på helt selv.

-          Nei, det gjorde du ikke! Det var jeg som kom på dette her, sa M.

-          Var det du som sa smalahoveknapp kanskje?

-          Nå må dere kneppe igjen, avbrøt feen. – Fortsetter dere slik, blir det ingen soving i kveld.

Da ble det stille.

Knipp, knapp, knute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: