tirsdag 18. januar 2022

1001 godnatthistorier - 852. Historien om Beta Betong

 

852. Historien om Beta Betong

-          At jeg skulle oppleve så mye, hørte jeg Beta Betong si da jeg gikk forbi henne i kveld, sa fru Fantasia og slo seg ned ved siden av M på sengekanten.

-          Det hele startet lenge etter at pyramidene i Egypt ble bygd. Før jeg kom til verden, var store bygninger nødt til å bli laget av stein lagt oppå hverandre.

 

-          Da gikk det ikke å bygge store ting fordi steinene før eller senere ville ramle ned igjen. Der hvor det var nok av trær, gikk det an å bygge hus av tre, men ingen av dem kunne bli særlig høye. Det var greit den gangen byene var små, men etter hvert som de ble større og større, ble det veldig langt å gå dersom man ville inn til sentrum. Derfor syntes folk det var en velsignelse da jeg kom til. I starten ble jeg blandet med håndkraft. Siden kom det betongblandere.

 

-          Nå er det nesten ingen grenser for hvor høyt det går an å bygge. Til og med båter går det an å bygge av betong nå. Men jeg er litt bekymret over alle byene som bygges i betong. Jeg og Arild Armeringsstål er jo veldig tunge. Jeg har hørt at noen store byer har begynt å synke fordi de har lagt alt for mye på seg. Noen byer er til og med i ferd med å forsvinne ned i havet. Det er ikke mye jeg kan gjøre med det, for folk liker jo å bo tett sammen av en eller annen grunn. Hadde jeg kunnet bestemme, ville jeg heller flyttet ut på landet. Men det er ikke opp til meg, for jeg kan jo ikke flytte på meg uten hjelp. Til det er jeg alt for tung.

-          Men om nettene hender det at jeg drømmer, og i drømmene kan jo alt skje. Jeg drømmer ofte at jeg blir lett som en fjær og at de bygningene jeg holder til i, kan flytte på seg. Ja, jeg kan til og med sveve i luften. I stedet for at folk må reise lange veier for å arbeide, handle og gjøre mange andre ting, kan de bare seile i luften dit de vil. Jeg kan bare tenke på at jeg vil flytte må meg, og så svever jeg gjennom luften.

-          Jeg er ikke helt sikker på om dette bare er drømmer. Jeg tror faktisk det går an i virkeligheten.  Dessverre vil de som styrer og steller ikke høre på meg. Jeg tror de er for opptatt av å bygge store og tunge bygninger som står på samme stedet hele tiden. De er nok redde for at det skal bli kaos og rot om byene kan flyte fritt omkring. Selv tror jeg at det kunne vært fint å flytte litt på seg, Bare tenk på når folk vil reise fra et sted til et annet. I stedet for å pakke i kofferter og ta bil, tog eller fly, kunne de reise hvor de ville og ta med seg huset sitt. Jeg vet noen har flere hus og flere hytter. Dersom de kunne flytte huset sitt hvor de ville, hadde de bare trengt ett hus. Jeg tror jeg må snike meg inn på soverommet til noen miljøvernministere og hviske dem noe i øret mens de sover. Jeg tror fru Fantasia kan hjelpe meg litt der, for jeg har hørt at fantasien kjenner ingen grenser.

-          Det kunne vært en god idé, sa M.

-          Det kan nok hende, sa feen, men jeg tror vi må sove på det.

Beting, betang, betute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: