mandag 7. september 2020

1001 godnatthistorier - 381. Historien om Tarjei Tare

 

381. Historien om Tarjei Tare

-          Jeg skal hilse deg fra Blobb Blæretang, sa fru Fantasia og satte seg på stolen ved siden av senga til M. – Blobb sa at Tarjei Tare gjerne ville at du skulle besøke ham. Tarjei hadde hørt av Talleik Tangsprell at du kunne svømme som fisken i vannet.

-          Kan vi dra på besøk nå, spurte M. – Å svømme under vann er noe av det morsomste jeg har gjort.

-          Hvis du er klar, er jeg klar, sa feen og tok frem tryllestaven.

Rett etter var de på dypere vann. Store fisk svømte frem og tilbake over tareskogen. Og der stod Tarjei Tare og ventet på dem.

 

-          Her var det fint, sa M. Her kunne jeg tenkt meg å bo.

-          Ja, ikke sant, sa Tarjei. Jeg trives veldig godt her. Fin utsikt og klart vann. Bedre kan jeg ikke ha det. Vi hadde en del problemer her for mange år siden. Da fant plutselig Krakk Kråkebolle ut at han likte tare og fikk hele familien sin med seg. Jeg har hørt av bestemoren min at nesten all tareskogen ble spist opp. Det var et trist syn.

 

-          Men plutselig fant de visst ut at de skulle flytte nordover. Noen sa at det ble for varmt i vannet om sommeren. Nå har jeg hørt at Konrad Kongekrabbe er på vei sørover langsmed kysten. Noe av det beste Konrad vet, er nettopp kråkeboller.

 

-          Hvordan det vil gå her i tareskogen om Konrad finner ut at han skal vandre lenger sørover, er ikke godt å si. Men jeg bekymrer meg ikke for det. Vi som holder til i sjøen, vet at ting skifter hele tiden. Siste året var det mye uvær, og jeg hadde nok med å holde meg fast i bunnen mange ganger.

-          Når man er sukkertare slik som jeg, må man tåle at det går opp og ned, at det er flo og fjære. For en del år siden var det harde tider for oss, og mye av sukkertareskogen ble borte. Jeg har hørt at det skal ha vært litt for varmt i vannet på den tiden. Etter det har det vært ganske greit.

 

M satte seg på bunnen og så seg om. At det var så mye liv i vannet, hadde hun ikke kunnet forestille seg. Mange kjente hun fra før av. Torstein Torsk og Stein Steinbit var gamle kjenninger.

-          Har du aldri tenkt å reise på ferie slik som mange andre, måtte M spørre.

-          Ferie? Det har jeg aldri hørt om. Hva er det for noe merkelig?

-          Det er når man bestemmer seg for å dra et annet sted for å oppleve andre ting. Jeg vet om mange som reiser på ferie.

-          Nå har jeg ikke hørt på maken, sa Tarjei Tare. – Nei, det er ikke noe for meg. Jeg står her jeg står, og det er her jeg har roten min. Hvis jeg flyttet på meg, vet jeg at det ville være noen andre som kom og tok plassen min. Nei, det tør jeg ikke ta sjansen på. Dessuten er det forandringer her hele tiden. Du kan bare se selv på alt som rører seg i sjøen. Hvorfor skal jeg dra på ferie når jeg har det best her jeg er?

M nikket og tenkte seg om.

-          Jo, det er kan hende noe i det du sier. I morgen tror jeg at jeg skal sette meg ned og se nøye på alt som er rundt omkring meg i hagen.

-          Gjør det, sa Tarjei Tare. – jeg er helt sikker på at du vil se mye som du egentlig ikke har lagt merke til.

Mirk, merk, mute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: