lørdag 26. september 2020

1001 godnatthistorier - 400. Historien om Kremgunn Krem

 

400. Historien om Kremgunn Krem

-          I kveld må jeg nesten fortelle deg om Kremgunn Krem. Jeg har jo fortalt deg om Krim Kremfløte, sa fru Fantasia og trakk dyna litt til side før hun satte seg.

-          Er det noe spesielt med Kremgunn, da? Er hun ikke helt vanlig krem?

-          På et vis er hun nok det, men hun mener selv hun er helt spesiell.

-          Hvordan da?

-          Jeg tror ikke det er noe annet å gjøre enn å hilse på henne selv, sa feen og trakk frem tryllestaven.

Et lite dryss med stjernestøv og der var Kremgunn Krem på bordet i en liten bolle.

 

-          Hei, sa M.

-          Hei, sa Kremgunn tilbake. Hun var visst ikke særlig pratsom der hun lå i bollen. Det ble stille en lang stund.

-          Hvordan står det til, spurte M endelig.

-          Ikke så bra, svarte Kremgunn. – Jeg liker meg egentlig ikke i denne bollen. Den er litt for liten. Det er akkurat det den er. Litt for liten.

-          Men du har jo god plass, synes jeg, sa M. – Du trenger da ikke mer plass enn dette?

-          Vet du ikke hvem jeg er kan hende?

-          Er du ikke Kremgunn Krem, da?

-          Jo, du trodde kanskje jeg var en hvemsomhelst?

-          Nei da, svarte M.

-          Er det plass til Jorunn Jordbær, bestevenninnen min i denne lille bollen? Nei, det er det slettes ikke.

Kremgunn Krem svarte selv på spørsmålet sitt.

-          Det er jo noe alle kan se om de har øyne i hodet.

 

-          Det kommer ikke til å gå bra om hun kommer på besøk i denne lille bollen. Jeg tør ikke en gang tenke på hva hun vil si om hun ser meg her. Jorunn Jordbær er nemlig litt fin på det. Mellom oss to er hun faktisk litt fisfin. Ja det er ordet. Fisfin!

 

-          Dessuten kommer ikke Jorunn på besøk alene. Hun vil gjerne ha med seg hele familien sin. Da trenger hun mer plass enn i denne lille bollen. Er det noen her som kan hjelpe meg å finne en større bolle?

-          Jeg kan hente en bolle på kjøkkenet, sa M.

-          Husk på å ta med Sleik Slikkepott, ropte Kremgunn etter henne. – Han må hjelpe til skal jeg komme opp herfra.

Litt etter var den nye bollen på plass.

-          Vær forsiktig nå, sa Kremgunn. Du må ikke røre for mye på meg, for da kan det hende jeg blir til smør. Det har hendt før, og da rynker Jorunn Jordbær på nesen. Nå duger du ikke til annet enn til å smøres på brødskiven, sier hun.

Likevel gikk det galt da M prøvde å skrape Kremgunn opp fra bollen.

-          Nei, nei, stønnet Kremgunn Krem. Nå blir jeg gul og helt uspiselig! Hvem vil spise en smørklump sammen med jordbær?

-          Ingen fare, sa M. – Jeg kan spise deg på brødskiven i morgen. Vi har jo Krim Kremfløte her, nok til en ny porsjon krem. Vi blir ferdige før Jorunn Jordbær kommer. Hun og familien kan vente på en tallerken til du er ferdigpisket.

 

-          Jorunn Jordbær og familien trengte ikke å vente lenge før de fikk Kremgunn over seg. Da var alle sammen fornøyde, ikke minst M som fikk litt ekstra aftensmat den kvelden.

Krim, krem, krute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: